ESG+Stories

Το greenwashing και οι αεροπορικές

Τρεις είναι οι βασικές κατηγορίες παραπλανητικών ισχυρισμών από τις αεροπορικές εταιρείες, μέσω των οποίων –σε ορισμένες περιπτώσεις- γίνεται προσπάθεια να επιβληθούν και επιπλέον τέλη
Το greenwashing και οι αεροπορικές

Στοχεύοντας στην αυξημένη ευαισθησία για το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή των επιβατών, πολλές ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες αναπτύσσουν ανυπόστατους ισχυρισμούς για να προσελκύσουν πελάτες ή ακόμα και για να επιφέρουν αυξημένες χρεώσεις.

.

Τη σοβαρή αυτή καταγγελία κατά 17 μεγάλων και μεσαίων αεροπορικών εταιρειών κατέθεσε επίσημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στο Δίκτυο για την προστασία του καταναλωτή (CPC-Network) τις προηγούμενες ημέρες η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Καταναλωτών (BEUC) και 23 ενώσεις καταναλωτών από 19 ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. από την Ελλάδα. Οι καταναλωτικές οργανώσεις κατηγορούν τις αεροπορικές εταιρείες για αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και για «πράσινο πλυντήριο» (greenwashing).

Τρεις είναι οι βασικές κατηγορίες παραπλανητικών ισχυρισμών από τις αεροπορικές εταιρείες, μέσω των οποίων –σε ορισμένες περιπτώσεις- γίνεται προσπάθεια να επιβληθούν και επιπλέον τέλη. 

Πρώτο, αναφέρεται συχνά πως η αεροπορική εταιρεία επιχειρεί να «αντισταθμίσει», «μηδενίσει» ή «αποκαταστήσει» τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) μέσω παράλληλων δράσεων, όπως για παράδειγμα τη φύτευση δέντρων. Σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα καλούν τον επιβάτη να καταβάλλει επιπλέον ποσό έτσι ώστε να αγοράσει πόντους αντιστάθμισης. Υπάρχει για παράδειγμα πρόγραμμα σε αεροπορική «Πέτα πιο βιώσιμα». Με ελάχιστες εξαιρέσεις όμως, οι αεροπορικές εταιρείες δεν δίνουν επαρκή πληροφόρηση για τα προγράμματα αυτά, η αποτελεσματικότητα των οποίων συνολικά αμφισβητείται. Σε κάθε περίπτωση δεν μπορούν ούτε κατά διάνοια να αντικαταστήσουν τον μεγάλο όγκο αερίων του θερμοκηπίου, που προκαλούν την κλιματική αλλαγή, τον οποίο εκπέμπουν οι αεροπορικές πτήσεις. Υπολογίζεται, για παράδειγμα, πως το ταξίδι ενός ατόμου από τη Λισαβόνα στη Νέα Υόρκη με επιστροφή προκαλεί περίπου τις ίδιες εκπομπές με όσες χρειάζεται ο μέσος πολίτης της ΕΕ για να ζεστάνει το σπίτι του μια ολόκληρη χρονιά!

Δεύτερο, σε πολλές περιπτώσεις οι αεροπορικές εταιρείες παραπλανούν τους καταναλωτές ζητώντας επιπλέον χρεώσεις με την αιτιολογία ότι συμβάλουν στην ανάπτυξη «Βιώσιμων εναλλακτικών αεροπορικών καυσίμων» (SAF). Η επιβάρυνση μπορεί να φτάνει αρκετές δεκάδες ευρώ, ανάλογα με την πτήση. Ήδη αεροπορική εταιρεία ζητά επιπλέον χρέωση 42-138 ευρώ για μια πτήση από το Παρίσι στην Κοπεγχάγη! Η πραγματικότητα όμως είναι πως SAF δεν είναι έτοιμα για χρήση, ενώ και οι στόχοι που έχει θέσει πρόσφατα η ΕΕ για τη συμμετοχή των «βιώσιμων εναλλακτικών καυσίμων» είναι περιορισμένοι: 2% το 2025, 6% το 2030 και 20% το 2035. Όπως σημειώνεται στην κοινή ανακοίνωση των καταναλωτικών οργανώσεων, ακόμα και μετά το 2030-2035 τα SAF «θα αντιπροσωπεύουν στην καλύτερη περίπτωση μόνο ένα μικρό μερίδιο στις δεξαμενές αποθήκευσης κηροζίνης των αεροπλάνων». Όταν οι εκπομπές από τις διεθνείς αερομεταφορές είχαν αυξηθεί μέχρι το 2019 κατά 146% σε σύγκριση με το 1990 και αναμένεται το 2050 να είναι 10 φορές μεγαλύτερες από το 1990, είναι κατανοητό πως παρόμοιες μειώσεις είναι ανεπαρκέστατες. Πολύ περισσότερο όταν οι υπάρχουν σοβαρές ενστάσεις για το κατά πόσο τα «βιώσιμα καύσιμα» είναι πραγματικά βιώσιμα ή παράγονται με αποψίλωση δασικών εκτάσεων, όπως για την παραγωγή φοινικέλαιου.

Η τρίτη κατηγορία αφορά τη διάχυση της εντύπωσης πως τα αεροπορικά ταξίδια μπορεί να είναι «βιώσιμα», «υπεύθυνα» και «πράσινα», κάτι που οι καταναλωτικές οργανώσεις χαρακτηρίζουν «άκρως παραπλανητικό». Οι αερομεταφορές ευθύνονται ήδη για το 3,8% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (3,4% οι διεθνείς πτήσεις) και είναι ο μόνος τομέας που ανεβάζει ακάθεκτος τις εκπομπές του από το 1990. Όπως σημειώνεται «καμία από τις στρατηγικές που εφαρμόζει ο τομέας των αερομεταφορών δεν είναι επί του παρόντος σε θέση να αποτρέψει τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου. Είναι σημαντικό να σταματήσουν οι συγκεκριμένοι ισχυρισμοί, καθώς με την αύξηση της εναέριας κυκλοφορίας, οι εκπομπές θα συνεχίσουν να αυξάνονται για τα επόμενα χρόνια».

Οι 23 Ενώσεις καταναλωτών αιτούνται από τις ευρωπαϊκές αρχές να ξεκινήσουν έρευνα σχετικά με τις αναφερόμενες πρακτικές των αεροπορικών εταιρειών. Μάλιστα τονίζουν πως στις περιπτώσεις, που οι αεροπορικές εταιρείες προτείνουν στους καταναλωτές να πληρώνουν επιπλέον «πράσινα» τέλη τα οποία στηρίζονται σε παρόμοιους παραπλανητικούς ισχυρισμούς, οι Αρχές θα πρέπει να ζητούν από τις αεροπορικές εταιρείες να αποζημιώνουν τους πελάτες τους. «Οι καταναλωτές απαιτούν πιο βιώσιμους τρόπους μεταφοράς, ώστε να επιτευχθεί μείωση των καθαρών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων για ένα δίκαιο και πράσινο μέλλον» τονίζουν.

Πηγή: Kathimerini.gr

ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ