ESG+Stories

STORIES

Β. Ρασσιάς: «Το Ράλλυ Αιγαίου είναι πάνω απ’ όλα μια πολιτιστική ιστιοπλοϊκή διαδρομή»

Β. Ρασσιάς: «Το Ράλλυ Αιγαίου είναι πάνω απ’ όλα μια πολιτιστική ιστιοπλοϊκή διαδρομή»

Ο έμπειρος φωτογράφος, Βαγγέλης Ρασσιάς διηγείται στο ESG+ Stories τις αναμνήσεις του από τη συμμετοχή του στο Διεθνές Ιστιοπλοϊκό Ράλλυ Αιγαίου που κλείνει φέτος τα 60 χρόνια. 

Το Διεθνές Ιστιοπλοϊκό Ράλλυ Αιγαίου είναι ένας ιστιοπλοϊκός αγώνας με μεγάλη ιστορία που διοργανώνεται κάθε χρόνο από τον ΠΟΙΑΘ (Πανελλήνιος Όμιλος Ιστιοπλοΐας Ανοικτής Θαλάσσης). Είναι το παλαιότερο και λαμπρότερο ιστιοπλοϊκό γεγονός στον ελληνικό χώρο και χαρακτηρίζεται ως θαλάσσιος Μαραθώνιος. Από το 1964 συγκεντρώνει αγωνιζόμενους από όλο τον κόσμο αλλά και ολόκληρη την Ελλάδα.

Κάθε χρόνο τα περισσότερα ελληνικά σκάφη δίνουν το παρών στη γραμμή εκκίνησης. Ο αγώνας του Ράλλυ Αιγαίου είναι μία σειρά τριών ή τεσσάρων ιστιοδρομιών ανοικτής θαλάσσης, με αφετηρία ή και κατάληξη τον Φαληρικό Όρμο κατά κανόνα και ενδιάμεσους σταθμούς νησιά του Αιγαίου. Από τον καιρό που το ιστορικό Θωρηκτό ΑΒΕΡΩΦ μεθορμίσθη ως ναυτικό μουσείο στο Παλαιό Φάληρο, η εκκίνηση του αγώνα δίδεται συμβολικά πλέον από τον προ του Θωρηκτού θαλάσσιο χώρο.

Το συνολικό μήκος των διαδρομών κάθε Ράλλυ Αιγαίου ποικίλει αναλόγως της θέσεως των νησιών που έχουν επιλεγεί κάθε χρόνο ως ενδιάμεσοι σταθμοί και κυμαίνεται μεταξύ 350 και 500 ναυτικών μιλίων περίπου. Στους αγώνες του Ράλλυ Αιγαίου παίρνουν μέρος ιστιοφόρα σκάφη, με μεγάλη ποικιλία μήκους και ιστιοφορίας, τα οποία κατατάσσονται σε σκάφη που σχεδιάστηκαν κυρίως για αγώνες και σκάφη θαλασσοπορίας. Επειδή όμως τα σκάφη είναι ανόμοια, ο μεταξύ τους συναγωνισμός γίνεται δυνατός με τη βοήθεια συστήματος ισοζυγισμού, το οποίο είναι συνάρτηση του βαθμού ικανότητος του κάθε σκάφους.

Ο φωτογράφος Βαγγέλης Ρασσιάς διηγείται στο ESG+ Stories τις αναμνήσεις του από τη συμμετοχή του στο Διεθνές Ιστιοπλοϊκό Ράλλυ Αιγαίου που κλείνει φέτος τα 60 χρόνια. 

1. Μπορείτε να μας μιλήσετε για την εμπειρία σας από την κάλυψη του Ράλλυ;

Υπηρετούσα στο Πολεμικό Ναυτικό ως φωτοειδησιογραφος-φωτορεπόρτερ, όταν ελαβα την εντολή να καλύψω το Ράλλυ Αιγαίου. Μόλις είχα γυρίσει από το Παρίσι μετά από 10 χρόνια και δεν είχα ιδέα για τα ελληνικά δρώμενα. Επιβιβάστηκα στο Α/Τ Αιγαίο και ακολούθησα τους ιστιοπλόους στα 400 νμ στο Αιγαίο. Θυμάμαι ακόμα την διαδρομή. Η διαδρομή ήταν ΛΗΜΝΟΣ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ - ΧΙΟΣ - ΣΑΜΟΣ - ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗ. Δημοσιoγραφικά θυμάμαι το κάλυπτε ο Κώστας Τσιβιλίκας,o τότε παρουσιαστής ειδήσεων της ΕΡΤ που υπηρετούσε και αυτός στο ΠΝ. Έτσι ξεκίνησε μια θαλασσινή περιπέτεια με αστάθμητες καταστάσεις μέχρι το 1996. Επανήλθα στα 50 χρόνια και το ακολούθησα μέχρι το 2017.

Τώρα στα 60 χρόνια ετοιμάζομαι να ξαναζήσω αυτήν την υπέροχη εμπειρία αθλητισμού και περιήγησης. Περιηγήσης στα νησιά του Αιγαίου, στα κύματα του Αιγαίου, όπου ''το κύμα είναι κοφτό και κοντό'', όπως χαρακτηριστικά λέει ο πρόεδρος του ΠΟΙΑΘ και έμπειρος ιστιοπλόος Γιάννης Μαραγκουδάκης.

ράλι αιγαίου

2. Για εσάς τι είναι αυτό που κάνει το συγκεκριμένο Ράλλυ να ξεχωρίζει;

Ένας πολύ σημαντικός παράγοντας στην επιτυχία του Ράλλυ είναι η φυσική ομορφιά και το τοπικό χρώμα των νησιών που επισκέπτεται ή παραπλέει το Ράλλυ κάθε χρόνο. Τα παραδοσιακά Ελληνικά νησιά με τη γραφικότητά τους και τους φιλόξενους κατοίκους, προσφέρουν την ευκαιρία χαλάρωσης και ηρεμίας κατά τη διάρκεια του αγώνα. Διοργανώνεται την καλύτερη εποχή λόγω των ιδανικών συνθηκών που επικρατούν στην ευρύτερη περιοχή του Αιγαίου. Τοπικοί άνεμοι, αλλά και μελτέμια εντάσεως 20-30 κόμβους φυσούν σταθερά κατά τη διάρκεια του αγώνα. Ο ήλιος λούζει τη καταγάλανη θάλασσα και το καλοκαίρι βρίσκεται στην αρχή του, με θερμοκρασίες γύρω στους 30 βαθμούς.

Στην αρχική της μορφή η διοργάνωση ήταν ένα αυστηρά αγωνιστικό γεγονός. Με την πάροδο των ετών και λόγω της άρτιας οργάνωσης και της μεγάλης συμμετοχής ελληνικών και ξένων σκαφών, μετεξελίχθη σε μία γενικότερης σημασίας ναυτική εκδήλωση άμεσα συνδεδεμένη με τα νησιά του Αιγαίου και την ναυτική μας παράδοση. Προς την κατεύθυνση αυτή αποφασιστικής σημασίας ήταν η συμβολή του Πολεμικού Ναυτικού. Η διάθεση του ιστορικού Θωρηκτού ΑΒΕΡΩΦ για την συγκέντρωση των Κυβερνητών (Skipper' s Meeting) και η εκδήλωση υποδοχής ελληνικών και ξένων πληρωμάτων, η συνοδεία πολεμικού πλοίου κατά την διάρκεια των αγώνων, ο συντονισμός και η διάθεση τοπικών μέσων για την υποδοχή των σκαφών στα νησιά του Αιγαίου, η διοργάνωση τοπικών ναυτικών εορτών με την συμμετοχή του νησιώτικου πληθυσμού και η σύνδεση με την ελληνική ναυτική παράδοση καθώς και η τελετή απονομής των επάθλων και η δεξίωση στην Ναυτική Διοίκηση Αιγαίου, με την παρουσία πέραν των πολιτικών αρχών και όλης της ηγεσίας του Πολεμικού Ναυτικού κατά τις εκδηλώσεις αυτές, βοήθησε αποφασιστικά να αποκτήσει η διοργάνωση μεγάλο κύρος και δημοσιότητα.

Λόγω του γεγονότος αυτού το Ράλλυ Αιγαίου προσελκύει επί σειρά ετών ελληνικές και ξένες εταιρείες που αναλαμβάνουν την χορηγία της διοργάνωσης.

3. Μπορείτε να αναφερθείτε σε μια συγκεκριμένη στιγμή που σας έχει μείνει ανεξίτηλη;

Βρισκόμουν πάνω σε ένα εξαιρετικό ιστιοπλοϊκό (ενα swan) του Κωνσταντινίδη το 19.. για να καλύψω από κοντά την προσπάθεια των ιστιοπλόων. Πριν φτάσουμε στο στενό των Οινουσσών, που αυτή θα ήταν η πορεία μας για να φτάσουμε στο λιμάνι της Χίου, ακούμε και βλέπουμε εκρήξεις στον αέρα, από  πυρά πολεμικού ναυτικού. Δημιουργείται πανικός, ''Μας την πέσανε'' μονολογώ. Μαζεύω τα φωτογραφικά, κρατάω έξω από την τσάντα μου έναν μεγάλο τηλεφακό για να δω τι συμβαίνει. Οι ομοβροντίες συνεχίζονται, ενώ συνεχίζουμε να πλέουμε προς Οινούσσες, αχνοφαίνεται μια τουρκική ακταιωρός, να πλέει πάσα δυνάμει προς το μέρος μας σε πολεμική ετοιμότητα. Από τα μεγάφωνα της τουρκικής ακταιωρού ακούγεται η ανακοίνωση πως  γίνεται άσκηση και είναι επικίνδυνο να περάσουμε από τα στενά των Οινουσσών.  Το Α/Τ Αιγαίο με έναν γρήγορο ελιγμό πλαγιοκοπεί την ακταιωρό και ζητά περαιτέρω εξηγήσεις. Στο βάθος είχε αρχίσει να φαίνεται ο όγκος του Τουρκικού στολου. Το αποτέλεσμα ήταν να αλλάξουμε ρότα προς αποφυγήν επεισοδίου και κάναμε όλο τον γύρο του νησιού για να φτάσουμε σώοι στο λιμάνι. Το μπράτσο όμως ακυρώθηκε... Ένας, μόνο, τόλμησε να διαπλεύσει τα στενά. Ήταν ο Ολυμπιονίκης Τάσος Μπουντούρης με το ιστιοπλοϊκό Marvin Again...Τον θυμάμαι να ταξιδεύει εν μέσω πυρών...Κατέπλευσε σώος και αβλαβής, όπως και το πλήρωμα του, με αβαρία το σπασμένο κατάρτι του.

Και τότε ξεκινούν τα βάσανα για μένα... Τηλεφωνώ στο περιοδικό ΕΝΑ που εργαζόμουν, τούς εξηγώ τα καθέκαστα. Ο διευθυντής του περιοδικού, Γιώργος Τσούτσιας, μου λέει στο τηλέφωνο ''Βαγγέλη πάρε το πρώτο αεροπλάνο που θα βρεις και έλα Αθήνα να μάς φέρεις το υλικό. Τότε δεν υπήρχαν ψηφιακές διευκολύνσεις. Έπρεπε να τηλεφωνήσω στο  εργαστήριο να περιμένει ,να φτασω, να εμφανιστούν τα φιλμ και αμέσως να φύγω του σκοτωμού να προλάβω το φύλο στο περιοδικό που έκλεινε...Πρόλαβα.  Βέβαια η πολιτική κατευνασμού από την ελληνική κυβέρνηση, δεν οδήγησε σε εκτενές άρθρο...ούτε καν αναφέρθηκε στις ειδήσεις...

4. Τέλος τι σημαίνει για εσάς αυτή η διοργάνωση;

Το Ράλλυ Αιγαίου είναι μια πρωτοπόρα διοργάνωση στον ναυταθλητισμό, στην εναλλακτική ενέργεια (αέρας και θάλασσα) και στην επιχειρηματικότητα (μεγάλοι χορηγοί). Αποτελεί όχι μόνο το μεγαλύτερο ναυταθλητικό γεγονός με χιλιάδες μίλια στο ενεργητικό του, αλλά και επίπονες διαδρομές για τους ιστιοπλόους. Αλλά το σημαντικότερο για μένα είναι ότι συνδυάζει ταυτόχρονα τον αθλητισμό με την πολιτιστική κληρονομιά, του Αιγαίου Πελάγους. Το Ράλλυ Αιγαίου είναι πάνω απ’ όλα μια πολιτιστική ιστιοπλοϊκή διαδρομή. Εύχομαι τα καλύτερα στην διοργάνωση.

raly
O Θόδωρος Αγγελόπουλος στο πηδάλιο του καθαρόαιμου αγωνιστικού ιστιοπλοϊκου σκάφους «Κreta'» και μπροστά του ο Τάσος Μπουντούρης.
«Πήρα συνένετευξη απο τον Θόδωρο Αγγελόπουλο για την Ναυτεμπορική, λόγω της παλιάς μου γνωριμίας με την Γιάννα Αγγελοπούλου.
Αποφάσισε να "κατέβει" στο Ράλλυ Αιγαίου-Minoan Cup μετά από 12 χρόνια απουσίας, λόγω της Γιάννας για τα 30 χρόνια του Ράλλυ . Αγόρασε ένα αξιόπλοο σκάφος 50 ποδών (fifty footers), χτισμένο στην Αγγλία απο τον Bruce Far (είχε δώσει στις 120.000.000 δρχ τότε),πήρε τους καλύτερους Έλληνες ιστιοπλόους, όπως τους Τασο Μπουντούρη, Δ.Δεληγιάννη και τρεις Αυστραλούς (το πλήρωμα αποτελείτο απο 14 μέλη) και σάρωσε τα βραβεία» θυμάται ο Βαγγέλης Ρασσιάς. Το πάρτυ για την κατακτηση των κυπέλων, πού έγινε στην θαλαμηγό Alpha-Alpha στο λιμάνι του Ηρακλείου άφησε εποχή.
ράλι αιγαίου
Ο Γιαννης Μαραγκουδάκης με το σκαφος του Water Gipsy εξω απο την Πάτμο το 2016
 
ράλι αιγαίου
1993 Ράλλυ Αιγαίου-Μinoan cup Ηρακλειο Κρήτης Κρήτη 30 χρόνια Ράλλυ Αιγαίου, τότε...
Ο Θόδωρος Αγγελοπουλος, η Γιαννα Αγγελοπουλου,η κα Ανδρέαδη. Αριστερά ο Τ. Μπουντούρης, και πάνω απο τον Αγγελόπουλο ο Δ.Δεληγιάννης
ραλι
Ο Γιάννης Μαραγκουδάκης και ο εγγονός Κουντουριώτης στο τέλος που κρατά το βραβείο και ο αρχιεπιστολέας του ΠΝ στο Θ/Κ Αβέρωφ το 1985
ραλι
Η Ντόρα Μπακογιάννη, υπουργός Πολιτισμού τότε στον Αγιο Νικόλαο Κρήτης το 1993 με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο και τη Γιάννα Αγγελοπούλου
ράλι αιγαίου
Η Μελινα Μερκούρη στο τότε ξενοδοχείο Miramare στην Ρόδο (της αδελφής του Ωνάση) στην δεξίωση Ράλλυ Αιγαίου και Mercedes για τα 100 χρόνια της Mercedes
ράλι αιγαίου
Ο Γιαννης Μαραγκουδάκης με τον Πέτρο Γουλανδρή το 1988 στις απονομές του Ράλλυ Αιγαίου στην Ν.Δ.Α. (Ναυτική Διοίκηση Αιγαίου)

ράλι αιγαίου
To ιστιοπλοϊκό Navy Blue καταφθάνει στον τερματισμό στην Βουλιαγμένη. 1985: Το δεύτερο σημαντικό γεγονός, που άφησε ανεξίτηλες μνήμες στους μετέχοντες ιστιοπλόους, ήταν οι καιρικές συνθήκες που επεκράτησαν κατά την τελευταία ιστιοδρομία Σάμος – Βουλιαγμένη. Η εκκίνηση στο Πυθαγόρειο δόθηκε με ανέμους εντάσεως 8 μποφώρ. Από το απόγευμα της ίδιας ημέρας και ενώ τα σκάφη έπλεαν στο μέσον του Ικάριου Πελάγους, η ένταση του ανέμου ανέβηκε στα 9 μποφώρ και κατά τα ξημερώματα της επόμενης ημέρας έφθασε τα 10 μποφώρ με υψηλότατο κυματισμό ιδιαίτερα μετά τη Σέριφο, που έπρεπε κατά τις οδηγίες πλου να αφεθεί δεξιά. Η κακοκαιρία με τα 10 μποφώρ συνεχίστηκε καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Στην ιστιοδρομία αυτή εννέα σκάφη εγκατέλειψαν, τα περισσότερα ποδίζοντας στην Πάρο. Ήταν το δυσκολότερο από πλευράς κακοκαιρίας Ράλλυ όλων των εποχών. Νικητής στα IOR το σκάφος VERINNA του Πάρι Βαγγελάτου, δεύτερο το ΓΛΑΥΚΗ ΙΙI με τον Γιώργο Έρτσο και τρίτο το MOKWAI του Δ. Φέσσα. Στις επόμενες δύο θέσεις τα half ton NAVY BLUE του Στέλιου Κούτσικου και WARRIOR του Άλκη Λογοθέτη.
  Η Λίζα Σταθάτου θυμάται: «Το τελευταίο σκέλος ήταν από το Πυθαγόρειο στην Σάμο, αφήνοντας την Σέριφο στα δεξιά μας και τερματισμός στην Βουλιαγμένη, απόσταση 175 ν.μ. Ο καιρός είχε φρεσκάρει πολύ και είναι η πρώτη – και ίσως και η τελευταία – φορά που έχω ακούσει την ΕΜΥ να δίνει δελτίο θυελλωδών ανέμων έντασης 11 (!) Όταν μπήκαμε στο Ικάριο (αφού ταλαιπωρηθήκαμε από πλήρη άπνοια στην σκιά της Ικαρίας!) το ύψος των κυμάτων ήταν σαν τριώροφη πολυκατοικία και σε κάθε κύμα αναρωτιόμουν πώς θα καταφέρει το μικρό, 30’, σκάφος μας να ‘σκαρφαλώσει’ στην κορυφή. Δεν θα ξεχάσω την φωνή του Μιχάλη Μέκιου, προέδρου της ΕΑ, ο οποίος με αγωνία καλούσε το βράδυ από το αντιτορπιλικό όλα τα σκάφη που περνούσαν κάτω από την Σέριφο να αναφέρουν την θέση τους και ότι είναι όλοι καλά. Εμείς μάλλον ‘κολυμπώντας’ φθάσαμε στην Βουλιαγμένη, και όχι ιστιοπλοώντας καθώς το σκάφος ήταν γεμάτο νερά που έμπαιναν από τους κουρείς που ήταν εσωτερικοί. Τα πάντα επέπλεαν μέσα στο σκάφος, ακόμη και η αμοιβή μπαταρία που είχαμε για την μηχανή (άχρηστη καθώς και η μηχανή δεν δούλευε) επέπλεε, γεμίζοντας το σκάφος με αναθυμιάσεις από τα υγρά της, και αναγκαστήκαμε να την πετάξουμε στην θάλασσα (δεν είχαμε άλλη εναλλακτική λύση). Η μαγεία της ιστιοπλοΐας είναι ότι ενώ περάσαμε δύσκολες ώρες, όταν τερματίσαμε και διπλώσαμε τα πανιά, όλα δια μαγείας ξεχάστηκαν και σύσσωμοι είπαμε, πότε ξαναφεύγουμε!!! Εύχομαι στον ΠΟΙΑΘ να εκατοστίσει τα Ράλλυ του!»  
ράλι αιγαίου
Ο Ευάγγελος Αποστολάκης τότε αρχηγός ΓΕΝ με τον προεδρο του ΠΟΙΑΘ Γιάννη Μαργκουδάκη,που του παραδίδει αναμνηστική πλακέτα για την συμμετοχή του ΠΝ στο Ράλλυ Αιγαίου το 2014  51ο Ράλλυ Αιγαίου στην ΝΔΑ (Ναυτική Διοίκηση Αγαίου)