Η πόλη των 15 λεπτών, η Δημοτική Αστική Συγκοινωνία, αλλά και ο προϋπολογισμός του Δήμου Αθηναίων για την μείωση των εκπομπών μέχρι το 2030, βρέθηκαν στο επίκεντρο της τοποθέτησης του Δημάρχου, Χάρη Δούκα, στην ημερίδα «Πόλεις & Κλιματική Αλλαγή – Η Αθήνα στην Πρώτη Γραμμή» που έλαβε χώρα στο Σεράφειο Δήμου Αθηναίων την Πέμπτη 24 Σεπτεμβρίου.
.
Όπως ανέφερε ο Χάρης Δούκας, όλη η αυτοδιοικητική πολιτική για την Αθήνα, χαράσσεται με βάση επιστημονικά δεδομένα και μετρήσεις. Μια από τις έρευνες αφορά το ποσοστό πρασίνου στον Δήμο, ένα ζήτημα που έχει απασχολήσει ιδιαίτερα την δημοτική παράταξη του Χάρη Δούκα. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, μόλις τρεις από τις επτά δημοτικές κοινότητες του Δήμου διαθέτουν τετραγωνικά μέτρα πρασίνου που να πληρούν την ελάχιστη απαίτηση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για το ευ ζην των πολιτών που ορίζεται στα 9 τ.μ. πρασίνου ανά κάτοικο.
Συγκεκριμένα, τον περισσότερο διαθέσιμο χώρο πρασίνου ανά κάτοικο φαίνεται να έχουν οι Νοτιοδυτικές συνοικίες (Αστεροσκοπείο, Πετράλωνα, Θησείο, Ρουφ, Βοτανικός, Ελαιώνας) με 21,12 τ.μ. ανά κάτοικο, ενώ ακολουθεί το κέντρο των Αθηνών (Σύνταγμα - Ομόνοια - Μοναστηράκι, Πλάκα, Κολωνάκι - Λυκαβηττός, Εξάρχεια, Κουκάκι, Ιλίσια, Μακρυγιάννη) με 15,85 τ.μ. και τέλος οι βορειοανατολικές συνοικίες (Νέα Φιλοθέη, Αμπελόκηποι, Ελληνορώσων, Γουδή, Κουντουριώτικα, Ερυθρός Σταυρός, Γηροκομείο, Πολύγωνο, Γκύζη) διαθέτοντας 12,93 τ.μ. .
Τα δυσάρεστα νέα είναι ότι οι υπόλοιπες τέσσερις δημοτικές κοινότητες απέχουν σημαντικά από το κατώτατο όριο των 9 τετραγωνικών, γεγονός που επιδρά αρνητικά στην υγεία των δημοτών σύμφωνα με τον ΠΟΥ. Η χειρότερη εικόνα καταγράφεται στην 5η δημοτική κοινότητα δηλαδή στις συνοικίες από τα Κάτω Πατήσια μέχρι τον Προμπονά, όπου ο χώρος πρασίνου δεν ξεπερνά τα 2,33 τ.μ. ανά κάτοικο. Σε παρόμοια ποσοστά με μικρή αύξηση (2,5τ.μ.) κινείται και η 6η δημοτική κοινότητα και οι περιοχές: Πλατεία Αμερικής, Κυψέλη και Αττική.
Το ζήτημα του πρασίνου, πάντως, όσο και η δραστική μείωση των εκπομπών βρίσκεται σε πρώτη προτεραιότητα στην ατζέντα του Δήμου. Ειδικότερα, στο πεδίο των εκπομπών, έχει υπογραφεί το Νέο Κλιματικό Σύμφωνο το οποίο αυξάνει σημαντικά τη φιλοδοξία φέρνοντας τον στόχο της κλιματικής ουδετερότητας από το 2050 στο 2030. Για την επίτευξη του ανωτέρω ο ετήσιος προϋπολογισμός ανεβαίνει 6,5 δις.ευρώ, τη στιγμή που σήμερα ο συνολικός προϋπολογισμός του Δήμου είναι περίπου 1 δισεκατομμύριο, σύμφωνα με όσα είπε εχθές ο Χάρης Δούκας.
Αναφορικά με την βελτίωση της ποιότητας ζωής του μέσου Αθηναίου πολίτη, ο Δήμος προκρίνει το σχέδιο της πόλης των 15 λεπτών. Μια ιδέα που λαμβάνει παγκοσμίως ολοένα και μεγαλύτερη δημοτικότητα και προβλέπει την επανασύσταση της ιδέας της γειτονιάς. Ο πολίτης δηλαδή πρέπει να έχει στη διάθεσή του όλα τα απαραίτητα μέσα για την καθημερινότητά του (ψώνια, φαρμακεία, σχολεία κτλ( σε μια ακτίνα κίνησης με τα πόδια ή με ήπια μέσα (ποδήλατο, πατίνι), που να μην ξεπερνάει το ένα τέταρτο της ώρας.
Ένα ακόμα έργο που αναμένουμε για την Αθήνα είναι η δημιουργία μιας δημοτικής αστικής συγκοινωνίας, η οποία να ενώνει της γειτονιές μεταξύ τους. «Στην Αθήνα υπάρχει το εξής ζήτημα: ενώ ο κάθε πολίτης απ΄όπου κι αν βρίσκεται μπορεί να μεταφερθεί γρήγορα στο κέντρο της πόλης, η μετακίνηση από γειτονιά σε γειτονιά, ακόμα και για πολύ κοντινές αποστάσεις είναι δύσκολη γιατί δεν υπάρχει κατάλληλη συγκοινωνία να τις ενώνει. Αυτό ακριβώς θέλουμε να βελτιώσουμε μέσω της Αστικής Δημοτικής Συγκοινωνίας», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Χάρης Δούκας. Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει ένα περιφερειακό δίκτυο γραμμών με κάθετες συνδέσεις, που ουσιαστικά να «κυκλώνει» όλο το Δήμο Αθηναίων, μειώνοντας τις ασυνέχειες των μετακινήσεων με τα μέσα μαζικής μεταφοράς.