ESG+Stories

Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από ιδιωτικά αεροσκάφη αυξάνονται ραγδαία _ Aυτοί είναι οι μεγαλύτεροι ρυπαντές.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, τα ιδιωτικά τζετ εξέπεμψαν έως και 19,5 εκατομμύρια μετρικούς τόνους αερίων του θερμοκηπίου το 2023.
Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από ιδιωτικά αεροσκάφη αυξάνονται ραγδαία _ Aυτοί είναι οι μεγαλύτεροι ρυπαντές.

Διασημότητες και επιχειρηματικοί ηγέτες όπως η Taylor Swift και ο διευθύνων σύμβουλος της Starbucks, Brian Niccol, μπορεί να προκαλούν περιστασιακές αντιπαραθέσεις με τη συχνή χρήση ιδιωτικών τζετ, αλλά η καταγραφή του συνολικού περιβαλλοντικού αντίκτυπου της ιδιωτικής αεροπορίας παραμένει μια πρόκληση.

.

Τώρα, μια νέα έκθεση του μη κερδοσκοπικού οργανισμού International Council on Clean Transportation ρίχνει φως στο ποια κράτη ευθύνονται για το μεγαλύτερο μερίδιο αυτής της ρύπανσης που προκαλεί την υπερθέρμανση του πλανήτη — και ποια αεροδρόμια ξεχωρίζουν.

«Είναι αρκετά γνωστό ότι σε ένα τυπικό έτος, τα ιδιωτικά τζετ ευθύνονται για περίπου το 2% των εκπομπών της αεροπορίας», δήλωσε ο Dan Rutherford, ανώτερος διευθυντής έρευνας της ομάδας και συν-συγγραφέας της νέας έκθεσης. «Αυτό που κάναμε για πρώτη φορά είναι ότι χρησιμοποιήσαμε βασικά δεδομένα τροχιάς πτήσεων για να τα αναλύσουμε σε ατομικές συνεισφορές αεροδρομίων και χωρών».

Η μελέτη επισημαίνει τον τεράστιο αντίκτυπο των Ηνωμένων Πολιτειών στις εκπομπές. Σε παγκόσμιο επίπεδο, τα ιδιωτικά τζετ εξέπεμψαν έως και 19,5 εκατομμύρια μετρικούς τόνους αερίων του θερμοκηπίου το 2023: Τα αεροσκάφη που αναχώρησαν από τις Ηνωμένες Πολιτείες αντιπροσώπευαν το 65% των πτήσεων ιδιωτικών τζετ παγκοσμίως και το 55% των εκπομπών αερίων.

Εκείνη τη χρονιά, τα ιδιωτικά τζετ ρύπανσαν περισσότερο από το σύνολο όλων των εμπορικών πτήσεων που αναχώρησαν από το αεροδρόμιο Heathrow του Λονδίνου, τον πιο πολυσύχναστο κόμβο της Ευρώπης.
Οι ερευνητές εντόπισαν 22.749 ιδιωτικά τζετ με βάση τον μοναδικό αριθμό της ουράς τους, τα οποία πραγματοποίησαν πάνω από 3,57 εκατομμύρια πτήσεις.

Η ανάλυση είναι η πρώτη προσπάθεια να συνδυαστούν πληροφορίες σχετικά με την τροχιά των πτήσεων με δημόσια διαθέσιμα μοντέλα εκπομπών, προκειμένου να κατανεμηθεί η δραστηριότητα των ιδιωτικών τζετ σε συγκεκριμένα αεροδρόμια. Η μελέτη μοντελοποίησε επίσης την ατμοσφαιρική ρύπανση, δηλαδή έλαβε υπόψη όχι μόνο τα αέρια του θερμοκηπίου, αλλά και τη ρύπανση από οξείδια του αζώτου και τα λεπτά σωματίδια, τα οποία συνδέονται με σημαντικούς κινδύνους για την ανθρώπινη υγεία. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι 18 από τα 20 πιο ρυπογόνα αεροδρόμια για ιδιωτικά τζετ βρίσκονται στις Ηνωμένες Πολιτείες. Και η πλειονότητα αυτών των πτήσεων είναι πτήσεις μικρών αποστάσεων, διάρκειας κάτω των δύο ωρών.

«Αν κοιτάξετε μεμονωμένα αεροδρόμια που μολύνονται από ιδιωτικά τζετ, το αεροδρόμιο Van Nuys [στο Λος Άντζελες] ξεχωρίζει», είπε ο Rutherford. «Αυτό έχει μεγάλη προβολή επειδή εκεί σταθμεύουν τα αεροπλάνα των διασημοτήτων και των influencers».

Οι πτήσεις μικρών αποστάσεων, που ορίζονται ως πτήσεις που καλύπτουν αποστάσεις μικρότερες από περίπου 930 μίλια, αντιπροσωπεύουν περίπου το ένα τρίτο των ετήσιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από την αεροπορία. Τα αεροπλάνα καταναλώνουν σημαντική ποσότητα καυσίμων κατά την απογείωση και την ανάβαση σε υψόμετρο, καθιστώντας αυτές τις πτήσεις λιγότερο αποδοτικές από τις πτήσεις μεγαλύτερων αποστάσεων.

Η Γαλλία επέβαλε απαγόρευση των πτήσεων εσωτερικού μικρών αποστάσεων το 2023, αλλά επειδή περιορίστηκε σε ταξίδια εντός των συνόρων της, οι αναλυτές χαρακτήρισαν τον αντίκτυπο της πολιτικής ως μέτριο.

Τα ιδιωτικά τζετ παράγουν μεταξύ 5 και 14 φορές περισσότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου ανά επιβάτη από τα εμπορικά αεροσκάφη, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή μη κερδοσκοπική οργάνωση Transport & Environment, και 50 φορές περισσότερες εκπομπές από τα τρένα που διανύουν την ίδια απόσταση.

Ενώ τα ιδιωτικά τζετ εμφανίζονται συχνά σε μεγάλες εκδηλώσεις, από το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο ελβετικό θέρετρο του Νταβός μέχρι το Super Bowl, οι Ηνωμένες Πολιτείες εξακολουθούν να κατατάσσονται υψηλότερα από άλλες πλούσιες χώρες. Τα νέα στοιχεία δείχνουν 687 πτήσεις ιδιωτικών τζετ ανά 10.000 άτομα στις Ηνωμένες Πολιτείες, σε σύγκριση με μόλις 117 στο Ηνωμένο Βασίλειο και 107 στη Γαλλία. Μόνο η Φλόριντα και το Τέξας πραγματοποίησαν 543.815 πτήσεις — περισσότερες από ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.

«Με τα μικρότερα, ιδιωτικά αεροσκάφη, δεν υπάρχουν τόσοι πολλοί επιβάτες για να κατανεμηθούν οι εκπομπές, οπότε χάνεις κάποια οικονομία κλίμακας», δήλωσε ο Colin Murphy, αναπληρωτής διευθυντής του Προγράμματος Έρευνας για το Μέλλον της Ενέργειας στο Ινστιτούτο Μεταφορών του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας στο Ντέιβις, ο οποίος δεν συμμετείχε στη μελέτη.

«Έχουμε πολλούς εκατομμυριούχους και δισεκατομμυριούχους», δήλωσε ο Rutherford. «Είμαστε μια κοινωνία με μεγάλες ανισότητες, και αυτό δημιουργεί μεγάλη κυκλοφορία».

Οι πολιτικές προσπάθειες για τη μείωση των εκπομπών από την ιδιωτική αεροπορία έχουν σε μεγάλο βαθμό αποτύχει. Η νομοθεσία που θεσπίστηκε το 2023 θα είχε αυξήσει τον ομοσπονδιακό φόρο καυσίμων για τα ιδιωτικά αεροσκάφη σχεδόν εννέα φορές, από 0,22 δολάρια σε 1,95 δολάρια ανά γαλόνι, αλλά το νομοσχέδιο δεν τέθηκε ποτέ σε ψηφοφορία.

Ωστόσο, οι ερευνητές λένε ότι τα δεδομένα παρουσιάζουν μια σκληρή εικόνα ενός ελίτ τρόπου μετακίνησης με υπερβολικό αποτύπωμα στο κλίμα, ο οποίος έχει αυξήσει τις εκπομπές του κατά 25% την τελευταία δεκαετία.

«Τα ιδιωτικά τζετ είναι σαν τον καναρίνι στο ανθρακωρυχείο για έναν υπερβολικά άνισο κόσμο που θερμαίνεται», δήλωσε ο Rutherford.

ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ