ESG+Stories

Ισπανία: Όχι χαλάρωση της απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2035, προειδοποιεί την ΕΕ

Η παρέμβαση της Μαδρίτης έρχεται σε μια χρονική συγκυρία κατά την οποία οι Βρυξέλλες προετοιμάζουν προτάσεις που θα μπορούσαν να αποδυναμώσουν τον στόχο του 2035.
Ισπανία: Όχι χαλάρωση της απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2035, προειδοποιεί την ΕΕ

Η Ισπανία καλεί την Ευρωπαϊκή Ένωση να μην υποχωρήσει από την προγραμματισμένη απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με εκπομπές CO₂ από το 2035, προειδοποιώντας ότι οποιαδήποτε χαλάρωση του μέτρου θα έθετε σε κίνδυνο θέσεις εργασίας και επενδύσεις στη μετάβαση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.

.

Αυτό προκύπτει από επιστολή του Ισπανού πρωθυπουργού Πέδρο Σάντσεθ προς την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, την οποία είδε το Reuters. Η παρέμβαση της Μαδρίτης έρχεται σε μια χρονική συγκυρία κατά την οποία οι Βρυξέλλες προετοιμάζουν προτάσεις που θα μπορούσαν να αποδυναμώσουν τον στόχο του 2035, ο οποίος στην πράξη προβλέπει ότι όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται μετά από εκείνη τη χρονιά θα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές CO₂.

Κυβερνήσεις χωρών όπως η Γερμανία και η Ιταλία πιέζουν για αλλαγές, υποστηρίζοντας ότι κάτι τέτοιο θα προστάτευε τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες από τον εντεινόμενο ανταγωνισμό της Κίνας. Στην επιστολή του, με ημερομηνία 12 Δεκεμβρίου 2025, ο Σάντσεθ προειδοποιεί ότι η αποδυνάμωση της πολιτικής θα μπορούσε να υπονομεύσει την προσπάθεια της Ευρώπης να μετατρέψει την αυτοκινητοβιομηχανία της σε παγκόσμιο κόμβο παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, «οποιαδήποτε επιπλέον χαλάρωση θα μπορούσε να προκαλέσει σημαντική καθυστέρηση στις επενδύσεις εκσυγχρονισμού, συνδεδεμένη με μια προσωρινή επιβράδυνση της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα».

Ο Ισπανός πρωθυπουργός ξεκαθαρίζει ότι η κυβέρνησή του απορρίπτει το ενδεχόμενο να συνεχιστεί η εμπορία οχημάτων εσωτερικής καύσης ή άλλων τεχνολογιών «χωρίς αποδεδειγμένη βιωσιμότητα» μετά το 2035. Παράλληλα, ζητά τη δημιουργία μιας «πράσινης ετικέτας χάλυβα», που θα επιβραβεύει τους κατασκευαστές αυτοκινήτων για τη χρήση χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος υλικών, καθώς και την καθιέρωση υποχρεωτικού ελάχιστου ποσοστού ευρωπαϊκής παραγωγής στα αυτοκίνητα που πωλούνται στην ΕΕ.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να ανακοινώσει τις προθέσεις της για την πολιτική αυτή την ερχόμενη Τρίτη, με τις διαρροές να εντείνουν τη συζήτηση. Ο Μάνφρεντ Βέμπερ, επικεφαλής της μεγαλύτερης πολιτικής ομάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (EPP), άφησε να εννοηθεί ότι η Κομισιόν θα μπορούσε να προτείνει στόχο μείωσης εκπομπών κατά 90% για τους στόλους αυτοκινήτων έως το 2035, αντί για πλήρη μηδενισμό.

Η απαγόρευση του 2035 αποτελεί βασικό πυλώνα της ευρωπαϊκής στρατηγικής απανθρακοποίησης και της ενίσχυσης της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων. Ωστόσο, αρκετοί μεγάλοι κατασκευαστές, όπως η Mercedes-Benz και η BMW, έχουν ζητήσει επανεξέταση του μέτρου, επικαλούμενοι τις χαμηλότερες από τις αναμενόμενες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Στον αντίποδα, εταιρείες όπως η Volvo Cars υποστηρίζουν ότι έχουν ήδη επενδύσει σημαντικά στη μετάβαση και ότι οποιαδήποτε υπαναχώρηση θα ισοδυναμούσε με «προδοσία» των δεσμεύσεων της ΕΕ. Η σύγκρουση αυτή αναδεικνύει το κεντρικό δίλημμα της ευρωπαϊκής πράσινης μετάβασης: πώς θα διατηρηθεί η βιομηχανική ανταγωνιστικότητα χωρίς να υπονομευτούν οι κλιματικοί στόχοι που έχουν τεθεί για την επόμενη δεκαετία.

Πηγή: Reuters

ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ