Η ναυτιλία, υπεύθυνη για περίπου το 3% των παγκόσμιων εκπομπών CO₂, βρίσκεται ξανά στο επίκεντρο. Η Διεθνής Ναυτιλιακή Οργάνωση (IMO) συζητά την υιοθέτηση ενός παγκόσμιου μηχανισμού carbon pricing για τα πλοία, προκαλώντας σφοδρές πολιτικές τριβές.
.
Η πρόταση που στηρίζεται από Ε.Ε., Βρετανία, Κίνα και Ιαπωνία προβλέπει ότι τα πλοία που υπερβαίνουν όρια εκπομπών θα αγοράζουν «remedial units» ή θα πληρώνουν πρόστιμα, ενώ τα πιο αποδοτικά θα ανταμείβονται με πλεονάζουσες μονάδες. Τα έσοδα, που εκτιμάται ότι θα φτάσουν τα 11-12 δισ. δολάρια ετησίως από το 2028, θα τροφοδοτούν το νέο «IMO Net-Zero Fund», επενδύοντας σε καθαρές τεχνολογίες και στη στήριξη αναπτυσσόμενων χωρών.
Η Ουάσινγκτον αντιδρά με απειλές ανταποδοτικών μέτρων, υποστηρίζοντας ότι το σύστημα στρεβλώνει τον ανταγωνισμό και αυξάνει το κόστος για τους καταναλωτές. Από την άλλη, οι Ευρωπαίοι θεωρούν πως χωρίς ένα παγκόσμιο πλαίσιο, η ναυτιλία δεν θα μπορέσει να ευθυγραμμιστεί με τους στόχους του Παρισιού.
Η απόφαση που θα ληφθεί στις συνεδριάσεις της IMO αυτή την εβδομάδα θα αποτελέσει βαρόμετρο για τη δυνατότητα διεθνούς συντονισμού απέναντι σε μια βιομηχανία που παραδοσιακά μένει στο περιθώριο της κλιματικής συζήτησης, παρά τη σημασία της.
Πηγή: Reuters