ESG+Stories

«Δημιουργώντας ένα φωτεινότερο μέλλον»

Γιάννης Έξαρχος, Chief Strategy Officer (CSO), B.A Econ., MBA, JE Consulting Group - Sustainable Investments & ESG Management Services
«Δημιουργώντας ένα φωτεινότερο μέλλον»

Αυτός θα μπορούσε να είναι ο τίτλος για τη νέα εκπαιδευτική μεταρρύθμιση στην Ελλάδα. Αντ’ αυτού, αναφέρεται στις μεγάλες φαρμακευτικές εταιρείες, στη βιομηχανία και τον κλάδο της στην Ελλάδα. Οι φαρμακευτικές εταιρείες δηλώνουν και κάνουν μια θετική διαφορά αυτές τις μέρες για τους ασθενείς, τους εργαζόμενους, τις κοινότητες και τους συνεργάτες τους, προσπαθώντας να επαναπροσδιορίσουν την «εμπειρία του καρκίνου» μέσω της ιατρικής. Βέβαια, υπάρχουν πολλές περισσότερες χρόνιες ασθένειες όπως, η άνοια, η αρθρίτιδα, το άσθμα και άλλες, αλλά ο καρκίνος είναι ο ιατρικός στόχος αυτού του αιώνα όσον αφορά τη θεραπεία του και την διάγνωσἠ του.

Όλοι έχουμε ακούσει για την εμπειρία του πελάτη (Customer Experience-CX) αυτές τις μέρες από εταιρείες προσανατολισμένες στις υπηρεσίες,εδώ όμως στη φαρμακευτική και ιατρική βιομηχανία αντιμετωπίζουμε την έννοια της εμπειρίας του ασθενούς που αλλάζει προς το καλύτερο, με τη χορήγηση μιας νέας διαγνωστικής και θεραπευτικής ιατρικής ώς ένα καλύτερο «ταξίδι» για τους ασθενείς.

Ο κλάδος αρχίζει να αποκαλύπτει επίσης τα «στοιχεία» του Environmental, Social, Governance-ESG προσέξτε όμως, πἀντα ήταν ένας κλάδος με αυστηρές ρυθμιστικές αρχές και πολιτικές και επιχειρηματική δεοντολογία σε ισχύ, πολύ πριν από άλλους κλάδους που γνωρίζουμε σήμερα. Ως εκ τούτου, η αφετηρία τους σε σύγκριση με άλλους κλάδους φαίνεται να είναι πολύ πιο ευθυγραμμισμένος με τις αρχές του United Nations Sustaiable Development Goals-UNSDG’s. Είναι αλήθεια ότι η βιωσιμότητα για τον κλάδο σημαίνει μια μακροπρόθεσμη προσέγγιση που ωφελεί τόσο την υγεία των πληθυσμών όσο και το περιβάλλον. Με την ενσωμάτωση όμως της βιωσιμότητας σε κάθε πτυχή των δραστηριοτήτων τους αυτή η βιομηχανία μπορεί να εξασφαλίσει ένα πιο υγιές, πιο δίκαιο και πιο ευημερούν μέλλον για όλους μας. Ολόκληρη η αλυσίδα αξίας τους πρέπει να αποδειχθεί στην πορεία του ESG & της Βιωσιμότητας και αυτό είναι μια κύρια πρόκληση ως αρχή.

Από την ανάπτυξη φαρμάκων μέχρι την απόρριψη τους, η προσβασιμότητα, η οικονομική προσιτότητα και η βιωσιμότητα για όλους τους πληθυσμούς περιλαμβάνονται στην αλυσίδα αξίας και στην πρόταση αξίας των φαρμακευτικών εταιριών. Η έρευνα και η ανάπτυξη (R&D) δημιουργεί νέα καινοτόμα φάρμακα και αυτά επίσης πρέπει να αποτελούν μέρος της στρατηγικής τους για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του κλάδου.

Σήμερα, με την εφαρμογή Συστημάτων Διαχείρισης Ποιότητας (Quality Management Systems-QMS) η φαρμακευτική βιομηχανία μετριάζει τον κίνδυνο και εγγυάται επίσης μια σταθερή ροή προϊόντων υψηλής ποιότητας για τους ασθενείς.

Από το QMS μπορούν να:

1. μειώσουν την κατανάλωση ενέργειας

2. προωθήσουν την επάρκεια προμήθειας πρώτων υλών

3. υποστηρίξουν λύσεις, σχέδια και μεθοδολογίες νέων προϊόντων

4. εφαρμόσουν τις αρχές από το Chemical Safety-European Commission 2020

5. oδηγήσουν πρωτοβουλίες για τη φαρμακευτική καινοτομία

Η AstraZeneca & η Pfizer ανακοίνωσαν τη δέσμευσή τους για το αρνητικό τους αποτύπωμα στον άνθρακα ως το 2030, ενώ ο ίδιος ο κλάδος αναδιαμορφώνεται με μια πιο περιβαλλοντικά και κοινωνικά συνειδητή εικόνα. Σήμερα, οι αλυσίδες εφοδιασμού βρίσκονται όλο και περισσότερο στο προσκήνιο μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας και τις πληθωριστικές πιέσεις που έχουν κάνει τη βιωσιμότητα και την ασφάλεια της εφοδιαστικής αλυσίδας ένα ακόμη πιεστικό ζήτημα για την αλυσίδα αξίας των Φαρμακευτικών. Η βιομηχανία επίσης έχει τη φήμη ότι έχει περισσότερο από 50% ένταση εκπομπών GHG (CO2/Έσοδα) και από την αυτοκινητοβιομηχανία.

Σε αυτό το σημείο, η Επιστημονική Πρωτοβουλία & Στόχων (Science Based Target Initiative-SBTi) έχει προσφέρει μια αλλαγή και είναι μόνο λογικό για τη φαρμακευτική βιομηχανία να επιδειξει καλή πίστη και πρακτική στις δεσμεύσεις του επιστημονικού οργάνου- SBTi.

Η λήψη μιας πιστοποίησης & επικύρωσης (validation & certification) του εν λόγου νέου στόχου (SBTi) που βασίζεται στην επιστήμη, από μια αξιόπιστη εταιρεία πιστοποίησης θα αυξήσει και θα βοηθήσει το επίπεδο προβολής, διαδραστικότητας και ελέγχου για ολόκληρη τη βιομηχανία του φαρμάκου.

Πού πρέπει λοιπόν να επικεντρωθεί το Big Greek Pharma όταν πρόκειται για ESG & Βιωσιμότητα;

Η πολιτική πόλωση, η κανονιστική αβεβαιότητα και η πολυπλοκότητα δυσκολεύουν τη διοίκηση των φαρμακευτικών να αποφασίσει και να ξεκινήσει ένα πρόγραμμα ESG & Βιωσιμότητας καθώς ακόμη και κορυφαίοι οργανισμοί όπως το Sustainable Accounting Standards Board & Global Reporting Initiative συχνά διαφωνεί με ζητήματα που σχετίζονται με τη φαρμακευτική βιομηχανία, πόσο μάλλον για τον τύπο της φαρμακευτικής εταιρείας, και αυτή η «διάσταση» κρατά πολλές εταιρείες μακριά από τη συμμετοχή τους σε μια συζήτηση για το ESG.

Επομένως, η συλλογή πληροφοριών και η αναφορά χωρίς να υπάρχει ένα αξιόπιστο πρόγραμμα ESG (στρατηγική & υλικότητα-strategy & materiality) ακόμη και για τις φαρμακευτικές εταιρείες είναι σαν να πηγαίνουμε σε ένα ταξίδι χωρίς να γνωρίζουμε τον τελικό προορισμό μας. Ωστόσο, μια ολοκληρωμένη αξιολόγηση προσανατολισμένη στις επιχειρήσεις, αξιοποιεί τις προοπτικές ενός ευρέος φάσματος εσωτερικών και εξωτερικών ενδιαφερομένων μερών όπως και τον εντοπισμό και την ιεράρχηση ζητημάτων ESG που ενδέχεται να επηρεάσουν σημαντικά τη μακροπρόθεσμη επιτυχία της εταιρείας.

Η φαρμακοβιομηχανία αντιμετωπίζει υψηλή ενεργειακή ένταση, διαδικασίες παραγωγής, ανθρώπινα δικαιώματα και ερευνητικά ζητήματα που οδηγούν σε θέματα «ηθικής» και ως εκ τούτου, ουσιαστικά εταιρικά ζητήματα διακυβέρνησης (G).

Ο σχεδιασμός με επίκεντρο τον ασθενή, είναι ζωτικής σημασίας για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας στη φαρμακευτική βιομηχανία, καθώς η προκαταρκτική και η βελτιστοποίηση του συστήματος δημιουργούν πρόσβαση στην ευημερία και την υγειονομική περίθαλψη των ασθενών. Ταυτόχρονα όμως, το Big Pharma στην Ελλάδα κάνει ένα ακόμη άλμα, με το ταξίδι του στο ESG, ένα νέο άλμα στην Τεχνητή Νοημοσύνη (Artificial Intelligence-AI) προκειμένου να βρεί νέες ευκαιρίες και λύσεις με γνώμονα τον ασθενή. Το απόρρητο των δεδομένων όμως, (Data Security) και οι ηθικές ανησυχίες θα είναι πάντα ένα ζήτημα, αλλά οι φαρμακοβιομηχανίες στην Ελλάδα με την ισχυρή εταιρική τους διακυβέρνηση (G) και με την τεχνητή νοημοσύνη (με τη βοήθεια εξειδικευμένων εργαζομένων), θα είναι σε θέση να φέρει επανάσταση στη διάγνωση και θεραπεία.

ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ