ESG+Stories

Η ζήτηση βενζίνης στις ΗΠΑ και η πράσινη μετάβαση

Sariq Khan, Reuters reporter με ειδίκευση στην αγορά πετρελαίου. 
Η ζήτηση βενζίνης στις ΗΠΑ και η πράσινη μετάβαση

Η μετάβαση σε πιο πράσινες μορφές ενέργειας επιταχύνεται στις Ηνωμένες Πολιτείες κι αυτό σημαίνει πως είναι πιθανότερο η ζήτηση για βενζίνη να μη φθάσει στα υψηλά επίπεδα, τα προ πανδημίας του 2018. Ωστόσο, παραμένει αβέβαιος ο ρυθμός της αποκλιμάκωσης αυτής, όπερ καταδεικνύει την πρόκληση που αντιμετωπίζουν τόσο ο ίδιος ο ενεργειακός κλάδος όσο και η κυβέρνηση ως προς τον σχεδιασμό της στροφής σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Συγκεκριμένα, η περίπλοκη αλληλεπίδραση μεταξύ της μετάβασης, της πολιτικής, των οικονομικών επιδόσεων και των προτιμήσεων των καταναλωτών έχει καταστήσει πιο δύσκολη από ποτέ την πρόβλεψη της ζήτησης βενζίνης. Αυτές οι προβλέψεις είναι σημαντικές για τα διυλιστήρια, τα οποία λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με την παραγωγή και την παραγωγική ικανότητά τους, αλλά και τους αρμοδίους για τη χάραξη πολιτικής, που έχουν στην επίβλεψή τους τη μετάβαση. Εάν τα διυλιστήρια ελαττώσουν την παραγωγική τους ικανότητα πιο γρήγορα από ό,τι μειώνεται η ζήτηση, οι αυτοκινητιστές θα μπορούσαν να βρεθούν αντιμέτωποι με πιο ακριβά καύσιμα ή, στη χειρότερη περίπτωση, με ελλείψεις.

Μόνον οι Αμερικανοί αυτοκινητιστές καταναλώνουν το 9% του πετρελαίου σε διεθνή κλίμακα, επομένως η τροχιά της ζήτησης βενζίνης στις ΗΠΑ είναι αναμφισβήτητα η πιο σημαντική μέτρηση κατανάλωσης για τον προσδιορισμό των παγκόσμιων τιμών των καυσίμων. «Η βενζίνη των ΗΠΑ είναι ο μοναδικός μεγαλύτερος συνδυασμός χώρας – προϊόντος στις αγορές αργού, επομένως είναι πραγματικά συμβολικός για κάτι καθολικότερο: αν αυτό αλλάξει, τότε θα μπορούσε να επηρεάσει την πρόοδο ολόκληρης της ενεργειακής μετάβασης», δήλωσε ο Σιάραν Χίλι, αναλυτής της αγοράς πετρελαίου στη Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας. «Αυτό που καθιστά ιδιαίτερα δύσκολη την πρόβλεψη της ζήτησης βενζίνης στις ΗΠΑ αφορά το πόσο καλά ισορροπημένη εμφανίζεται. Υπάρχει μια πραγματικά δυναμική ισορροπία, όπου πολλοί παράγοντες ωθούν τη ζήτηση και άλλοι την αντισταθμίζουν». Οι βελτιωμένες προδιαγραφές αποδοτικότητας των αμαξιών αυξάνουν σταθερά τον αριθμό των μιλίων ανά γαλόνι, ενώ οι διογκωμένες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων (EV) μειώνουν την κατανάλωση καυσίμου. Παρά ταύτα, υπάρχουν περισσότερα αυτοκίνητα στον δρόμο από ποτέ και οι Αμερικανοί αγοράζουν σε ρυθμό ρεκόρ βενζινοκίνητα αγροτικά , καθώς και φορτηγά πολλαπλών δραστηριοτήτων.

Η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας λόγω των ανωτέρω δυσκολιών έχει αρκετές φορές αναθεωρήσει την πρόβλεψη για την αμερικανική ζήτηση φέτος. Τον Ιανουάριο έκανε λόγο για ημερήσια ζήτηση στα 8,74 εκατ. βαρέλια έναντι των 8,76 εκατ. το 2022, αλλά μέχρι το καλοκαίρι είχε προβλέψει ανάκαμψη μετά την πανδημία στα 8,92 εκατ. βαρέλια, ήτοι 410.000 βαρέλια λιγότερα από το μέσο ετήσιο ρεκόρ του 2018. Η ΔΥΕ προβλέπει ότι η ζήτηση θα μειωθεί σε περίπου 8,12 εκατ. βαρέλια την ημέρα, αλλά προσθέτει επίσης ότι ανάλογα με τις τιμές του πετρελαίου, τις αλλαγές πολιτικής, την οικονομική ανάπτυξη και τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, η ζήτηση μπορεί να κυμαίνεται μεταξύ 7,85 εκατ. και 8,57 εκατ. βαρελιών ημερησίως. Πάντως, τα ηλεκτρικά οχήματα είναι λιγότερο από το 1% των 286 εκατ. συνολικά, που κυκλοφορούν στους δρόμους των ΗΠΑ, αλλά οι πωλήσεις αυξάνονται γρήγορα. Ειδικότερα, αναμένεται να αυξηθούν σε 1,6 εκατ. αυτοκίνητα φέτος από 1 εκατ. πέρυσι και θα μπορούσαν να αυξηθούν έως και 8,3 εκατ. έως το 2030, αλλά μόνο εάν οι αυτοκινητοβιομηχανίες εκπληρώσουν τις εθελοντικές δεσμεύσεις παραγωγής, που έχουν αναλάβει τα τελευταία χρόνια, κατά τη ΔΥΕ. Τέλος, όπως ο αναλυτής Σιάραν Χίλι τονίζει, «τα ηλεκτρικά αμάξια έχουν πολύ σημαντικό ρόλο να διαδραματίσουν στην έκβαση της ζήτησης βενζίνης σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα».

ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ