ESG+Stories

Είναι «καλός» ο πράσινος πληθωρισμός;

Διίστανται οι απόψεις των οικονομολόγων. 
Είναι «καλός» ο πράσινος πληθωρισμός;

Μπορεί οι περιορισμοί των τιμών των φαρμάκων και άλλες διατάξεις του πρόσφατου νόμου Μπάιντεν και του Κογκρέσου για τη μείωση του πληθωρισμού να βοηθήσουν πραγματικά στη μείωση του πληθωρισμού (κατά ένα μικρό ή μεγάλο μέρος, ανάλογα με το ποια ανάλυση προτιμάτε). Αλλά το κομμάτι των δαπανών μπορεί επίσης να μειώσει τον πληθωρισμό; 

.

Αυτό υποστηρίζει ο οικονομολόγος του Columbia Business School για το κλίμα Gernot Wagner. Αναγνωρίζει ότι τα 369 δισεκατομμύρια δολάρια του νομοσχεδίου σε κίνητρα και φορολογικές ελαφρύνσεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τα ηλεκτρικά οχήματα θα αυξήσουν τη ζήτηση για αυτά τα πράγματα, αλλά λέει ότι τελικά θα μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την εξάρτηση από τις κυμαινόμενες τιμές των ορυκτών καυσίμων.

Είναι "αντιπληθωριστικό με την έννοια ότι μειώνει την εξάρτησή μας από τα ορυκτά καύσιμα και ως εκ τούτου μεσοπρόθεσμα θα μειώσει τις τιμές της ενέργειας, θα μειώσει τον πληθωρισμό", δηλώνει. 

Ο Βάγκνερ παίρνει παράδειγμα από την Ευρώπη. Το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Isabel Schnabel προειδοποίησε τον Ιανουάριο ότι η μετάβαση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα μπορούσε να προκαλέσει πληθωρισμό. Στη συνέχεια, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία η Schnabel υποστήριξε ότι είναι αποδεκτός ο πληθωρισμός αυτός, επειδή τα ορυκτά καύσιμα προκαλούν ούτως ή άλλως πληθωρισμό οπότε κάποιος βραχυπρόθεσμος "πράσινος πληθωρισμός" είναι αποδεκτός.

Οι πόροι για το μέλλον υποστηρίζουν την άποψη του Wagner με μια ανάλυση που διαπιστώνει ότι οι φορολογικές πιστώσεις του νομοσχεδίου για την αιολική και την ηλιακή ενέργεια θα ενισχύσουν την παραγωγή αρκετά ώστε να απομονώσουν τους ανθρώπους από τις διακυμάνσεις των τιμών του φυσικού αερίου κατά την επόμενη δεκαετία.

Άλλοι εξακολουθούν να πιστεύουν ότι πρόκειται για ένα διαστρεβλωμένο επιχείρημα. Ο Ντέιβ Ράψον, οικονομολόγος της Ομοσπονδιακής Τράπεζας και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Ντέιβις, λέει: "Εάν ο στόχος είναι να μειωθεί ο πληθωρισμός τους επόμενους 6-12 μήνες, άλλες προσεγγίσεις θα ήταν πιθανώς πιο αποτελεσματικές από τις δαπάνες για το κλίμα".

Συν τοις άλλοις, οι εκπτώσεις του νομοσχεδίου για τα ηλεκτρικά οχήματα θα αυξήσουν μόνο τη ζήτηση που ήδη ξεπερνά την προσφορά. "Οι ελπίδες ότι η επιδότηση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα μειώσει με κάποιο τρόπο τον πληθωρισμό σύντομα δεν υποστηρίζονται από τα βασικά οικονομικά", είπε.

ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ