Με αφορμή την παράδοση ενός σημαντικού έργου στην Πελοπόννησο, σήμερα, του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών μιλάει στο www.esgstories.gr για τη σημασία του συγκεκριμένου αυτοκινητόδρομου, για τα υπόλοιπα εν εξελίξει μεγάλα έργα και για τις παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας στον ΒΟΑΚ με σκοπό τη δραστική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
Επιπλέον, μιλάει για τις μεγαλύτερες προκλήσεις που έχει κληθεί να αντιμετωπίσει από τη θέση του λόγω της κλιματικής αλλαγής και πώς σχεδιάζει να θωρακίσει τις ελληνικές υποδομές με τα νέα δεδομένα καθώς και για τη σημασία της βιωσιμότητας στη συνολική στρατηγική του Υπουργείου.
Τέλος, αναλύει τις λύσεις που προωθεί το Υπουργείο για τη μείωση των αυτοκινήτων και την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση των μεγάλων αστικών κέντρων, και κατ΄ επέκταση τον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
-
Είναι όλα έτοιμα για την παράδοση σε κυκλοφορία του αυτοκινητόδρομου Πάτρα Πύργος; Τι αλλάζει με τον νέο δρόμο;
Σήμερα, 31 Ιουλίου 2025 παραδίδουμε στην κυκλοφορία τα πρώτα 65 από τα συνολικά 75 χιλιόμετρα του αυτοκινητοδρόμου Πατρών - Πύργου, συνδέοντας τα Καμίνια Αχαΐας με τον Πύργο, μέσω ενός νέου, σύγχρονου και ασφαλούς οδικού άξονα. Θυμίζω ότι η παράδοση του τμήματος Μιντιλόγλι - Αλισσός, μήκους 10 χλμ. θα γίνει έως το τέλος του έτους.
Με τα εγκαίνια του εμβληματικού αυτού έργου η Ολυμπία Οδός καθίσταται ο τρίτος μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος στη χώρα, με συνολικό μήκος 277 χλμ., συνδέοντας τις Περιφέρειες Δυτικής Αττικής, Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας και κατ’ επέκταση άλλες δύο Περιφέρειες, της Ηπείρου και των Ιονίων Νήσων.
Έτσι, λοιπόν, κάποιος που ξεκινάει από την Πάτρα θα βρίσκεται στον Πύργο σε μόλις 45 λεπτά, ενώ αυτός που θα ξεκινάει από την Αθήνα και θέλει να πάει στον Πύργο θα χρειάζεται μόλις 2 ώρες και 45 λεπτά.
Αντιλαμβάνεστε, συνεπώς, ότι η παράδοση του τμήματος Πατρών-Πύργου αναδιαμορφώνει τα δεδομένα στις οδικές μετακινήσεις της Δυτικής Ελλάδας, όπως τα γνωρίζαμε έως χθες.
Τα οφέλη που προσφέρει ο σύγχρονος αυτός αυτοκινητόδρομος είναι πολλαπλά και πολυεπίπεδα: οδική ασφάλεια και διαπεριφερειακή ανάπτυξη, κοινωνική συνοχή και ενίσχυση της απασχόλησης, καθώς και τουριστική ενδυνάμωση της Δυτικής Πελοποννήσου.
-
Ανακοινώσατε πρόσφατα παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας στον ΒΟΑΚ. Ποιος είναι ο σκοπός αυτής της πρωτοβουλίας και γιατί επιλέξατε αυτό το χρονικό διάστημα;
Πρόσφατα ξεκίνησε η υλοποίηση των μέτρων οδικής ασφάλειας στον ΒΟΑΚ και συγκεκριμένα σε δύο τμήματα: από το Κολυμπάρι μέχρι τα Χανιά και από τα Λινοπεράματα μέχρι τον ΧΥΤΑ Ηρακλείου. Τα μέτρα αυτά είναι αντίστοιχα με τα μέτρα οδικής ασφάλειας, τα οποία εφαρμόσαμε με επιτυχία στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα - Πύργος και τα οποία επέφεραν μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, αλλά και των σοβαρών τραυματισμών.
«Η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας στην Κρήτη αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα για την Κυβέρνηση»
Με αυτή την παρέμβαση επιδιώκουμε τη μείωση θανάτων και σοβαρών τραυματισμών, τη διατήρηση της λειτουργικότητας της οδού, την ικανοποιητική κυκλοφοριακή ροή στη φάση κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου όταν θα εφαρμόζονται εργοταξιακές σημάνσεις κατά τμήματα, καθώς και την ασφαλή διέλευση στους κόμβους και στις εισόδους – εξόδους.
Η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας στην Κρήτη αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα για την Κυβέρνηση, και ως εκ τούτου ενισχύουμε τα μέτρα πρόληψης ατυχημάτων.
3. Ποια άλλα μεγάλα έργα αναμένεται να παραδώσετε το προσεχές χρονικό διάστημα;
Αυτή τη στιγμή υλοποιούμε ένα ευρύ και σύνθετο πλήθος έργων σε όλες τις Περιφέρειες της Ελληνικής Επικράτειας. Έργα εμβληματικού χαρακτήρα, όπως σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι, επεκτάσεις του Μετρό στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη ή το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης.
Ενδεικτικά, το αμέσως προσεχές διάστημα προβλέπεται η ολοκλήρωση του τμήματος Βόνιτσα – Λευκάδα, ενώ έχει ήδη παραδοθεί το τμήμα Άκτιο – Άγιος Νικόλαος, μήκους 5,4 χλμ.
Στον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας Ε65 οι εργασίες προχωρούν με ταχείς ρυθμούς, με στόχο την πλήρη ολοκλήρωση και παράδοση του έργου το 2026. Πρόκειται για ένα εμβληματικό οδικό έργο, το οποίο θα συνδέσει απευθείας τη Στερεά Ελλάδα με τη Θεσσαλία, την Ήπειρο και τη Δυτική Μακεδονία.
Επίσης, μία εξαιρετικά σημαντική προτεραιότητα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αποτελεί η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά, με πέντε νέους σταθμούς και σύγχρονες τεχνολογικές προδιαγραφές. Το έργο προχωρά με ικανοποιητικό ρυθμό και αναμένεται να δοθεί σε λειτουργία τον Φεβρουάριο του 2026.
-
Πώς η βιωσιμότητα συνδυάζεται με τις υποδομές και ποιο είναι το στρατηγικό πλάνο του Υπουργείου προς αυτή τη κατεύθυνση;
H έννοια της βιωσιμότητας διατρέχει οριζόντια όλες τις παρεμβάσεις που υλοποιεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στα οδικά, υδραυλικά και κτηριακά έργα, στα μέσα μαζικής μεταφοράς, καθώς και στον σιδηρόδρομο και τις αεροπορικές μεταφορές.
Αποτελεί ένα καθοριστικό τεχνικό και οικονομικό κριτήριο για τη μελέτη και την κατασκευή ενός έργου, αλλά ταυτόχρονα, αποτελεί τον ίδιο τον στόχο, δηλαδή να δημιουργηθεί ένα σύστημα υποδομών ανθεκτικό, λειτουργικό και αποδοτικό για τις σημερινές αλλά και τις μελλοντικές ανάγκες.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η βιώσιμη αστική κινητικότητα, η οποία περιγράφει ένα σύστημα στο οποίο συνδυάζονται οι σταθερές υποδομές με καινοτόμες και σύγχρονες τεχνολογικά λύσεις, με σκοπό οι άνθρωποι στις πόλεις να μετακινούνται με περισσότερη ασφάλεια και άνεση, ρυπαίνοντας λιγότερο το περιβάλλον.
Βασικό εργαλείο εφαρμογής αυτής της πολιτικής είναι ντα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Η εκπόνηση των ΣΒΑΚ αποτελεί υποχρέωση σε Δήμους με πληθυσμό άνω των 30.000 κατοίκων καθώς και για όλες τις Περιφέρειες της χώρας. Έως σήμερα το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει εκδώσει συνολικά σαράντα (40) υπουργικές αποφάσεις χαρακτηρισμού σχεδίων βιώσιμης αστικής κινητικότητας για ισάριθμους Δήμους, με σκοπό τη δημιουργία βιώσιμων συστημάτων αστικών μεταφορών και τη βελτίωση της κινητικότητας μέσα στην πόλη με βιώσιμο και έξυπνο τρόπο.
-
Οι υποδομές δοκιμάζονται λόγω των φυσικών καταστροφών που προκαλεί η κλιματική αλλαγή. Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που έχετε κληθεί να αντιμετωπίσετε; Πώς σχεδιάζετε να θωρακίσετε τις ελληνικές υποδομές με τα νέα δεδομένα;
Η πρόκληση της κλιματικής αλλαγής έχει αναγάγει σε ουσιώδη παράμετρο την ανθεκτικότητα των υποδομών, καθώς οι επιστημονικές εκτιμήσεις συγκλίνουν στο συμπέρασμα ότι στο μέλλον, οι υποδομές μας θα δοκιμαστούν από ακραία καιρικά φαινόμενα και μάλιστα, με υψηλότερη συχνότητα.
«Φυσικά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η θωράκιση και η λελογισμένη αξιοποίηση του υδάτινου δυναμικού γεννά προστιθέμενη αξία με πολλαπλούς αποδέκτες»
Στο πλαίσιο αυτό, η ορθολογική διαχείριση των υδάτινων πόρων καθίσταται ως ένας από τους πιο κρίσιμους και συνάμα απαιτητικούς στόχους μας. Φυσικά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η θωράκιση και η λελογισμένη αξιοποίηση του υδάτινου δυναμικού γεννά προστιθέμενη αξία με πολλαπλούς αποδέκτες, όπως: η προστασία των οικοσυστημάτων, η διασφάλιση της βιώσιμης γεωργίας και βιομηχανίας, η ενίσχυση της κοινωνικής ευημερίας και η εξασφάλιση της ενεργειακής αυτάρκειας.
Για τον λόγο αυτό ενισχύουμε την αντιπλημμυρική προστασία, με έργα υποδομών που θα λαμβάνουν υπόψη τις νέες συνθήκες, όπως αυτές που διαμορφώθηκαν από τις πρόσφατες καταστροφές των «Daniel» και «Elias», εφαρμόζοντας ουσιαστικά μια δέσμη ολιστικών παρεμβάσεων στο πεδίο της διαχείρισης των υδάτινων πόρων.
Συγκεκριμένα, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σχεδιάζει και υλοποιεί ένα σύνολο έργων ύδρευσης, άρδευσης και αντιπλημμυρικής προστασίας, σε όλη την επικράτεια.
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα υδατικών έργων των τελευταίων δεκαετιών, με προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 2,5 δισεκατομμύρια, με περισσότερα από 30 φράγματα σε φάση κατασκευής ή ωρίμανσης σε όλη τη χώρα, καθώς και πληθώρα άλλων υδραυλικών έργων.
- Η Αθήνα και τα μεγάλα αστικά κέντρα αντιμετωπίζουν το σημαντικό ζήτημα της κυκλοφοριακής συμφόρησης. Ως Υπουργείο ποιες λύσεις προωθείτε για τη μείωση των αυτοκινήτων και κατ΄ επέκταση τον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης;
Η κυκλοφοριακή συμφόρηση στα μεγάλα αστικά κέντρα και ειδικά στην Αθήνα είναι ένα σύνθετο πρόβλημα που εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με μεμονωμένες παρεμβάσεις. Απαιτείται ένας ολιστικός σχεδιασμός μετακινήσεων, που ενσωματώνει τη βιώσιμη κινητικότητα, τη μικροκινητικότητα και τις νέες τεχνολογίες.
Ως Υπουργείο, κινούμαστε στην κατεύθυνση της ενίσχυσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς: Με την επέκταση της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων με ηλεκτρικά οχήματα, την αναβάθμιση συρμών της γραμμής 1 του Μετρό, καθώς και τον εμπλουτισμό των συγκοινωνιακών υπηρεσιών με ψηφιακά εργαλεία.
Ταυτόχρονα, προωθούνται παρεμβάσεις και στο πεδίο της ενίσχυσης των οδικών υποδομών, με όρους εφικτότητας. Συγκεκριμένα, εντός του 2025 το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επιδιώκει να γίνει και η προκήρυξη του τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά, ενός νευραλγικού οδικού έργου, ο οποίος εκτιμάται ότι θα δώσει ανάσα και στην κυκλοφοριακή στους μεγάλους οδικούς άξονες του Λεκανοπεδίου.
«Η στόχευση είναι ξεκάθαρη: λιγότερα ΙΧ στους δρόμους, περισσότερες επιλογές μετακίνησης, χαμηλότερη περιβαλλοντική επιβάρυνση»
Με βάση τον σχεδιασμό, προβλέπεται η σύνδεση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω (ΔΠΛΑ) με την Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου, σε συνδυασμό με τις παρεμβάσεις στους ανισόπεδους κόμβους Σκαραμαγκά, Σχιστού και Ναυπηγείων.
Η στόχευση είναι ξεκάθαρη: λιγότερα ΙΧ στους δρόμους, περισσότερες επιλογές μετακίνησης, χαμηλότερη περιβαλλοντική επιβάρυνση. Η προσπάθεια αυτή απαιτεί χρόνο και επίμονη προσπάθεια, αλλά είμαστε πεπεισμένοι πως όσο εφαρμόζουμε έναν ορθολογικό σχεδιασμό, τα αποτελέσματα θα αρχίσουν να γίνονται περισσότερο ορατά στους πολίτες.