ESG+Stories

STORIES

Τι είναι το μοντέλο ενυδρειοπονίας και πώς η ΔΕΗ «έσπειρε τον σπόρο» της βιωσιμότητας σε 460 μαθητές από την Κρήτη;

Τι είναι το μοντέλο ενυδρειοπονίας και πώς η ΔΕΗ «έσπειρε τον σπόρο» της βιωσιμότητας σε 460 μαθητές από την Κρήτη;

Μέσα από το πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης «Green STEM – Δημιουργώντας Βιώσιμα Οικοσυστήματα» της εταιρίας, δέκα σχολεία της Κρήτης απέκτησαν από ένα συμβιωτικό οικοσύστημα ψαριών-φυτών, και νέα γνωστικά εργαλεία στους τομείς βιωσιμότητας.

Η ΔΕΗ, σε συνεργασία με την SciCo, έφερε τη βιωσιμότητα στις σχολικές αίθουσες της Κρήτης μέσα από το καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Green STEM – Δημιουργώντας Βιώσιμα Οικοσυστήματα». Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε πρόσφατα, εμπλέκοντας δέκα σχολεία και 460 μαθητές από τους νομούς Χανίων και Λασιθίου. Μέσα από διαδραστικές πρακτικές και σύγχρονες μεθόδους STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), οι μαθητές ήρθαν σε ουσιαστική επαφή με κρίσιμα ζητήματα περιβαλλοντικής βιωσιμότητας και κατανόησαν την ανάγκη για ένα πιο πράσινο και υπεύθυνο μέλλον.

k

Ενυδρειοπονία: Τι είναι και γιατί αποτελεί το μέλλον των καλλιεργειών;

Μια απ΄τις βασικότερες κατευθύνσεις του προγράμματος ήταν η δημιουργία συστημάτων ενυδρειοπονίας, δηλαδή ενός ολοκληρωμένου κλειστού οικοσυστήματος, όπου ψάρια και φυτά συνυπάρχουν και αλληλοσυμπληρώνουν τις διεργασίες για την διατήρησή του. Η συμβιωτική σχέση βασίζεται στο ότι τα φυτά καθαρίζουν τα απόβλητα των ψαριών, ενώ ταυτόχρονα επωφελούνται από τα θρεπτικά τους συστατικά. Η τομή του συγκεκριμένου μοντέλου δεν είναι άλλη από την εξοικονόμηση νερού για την καλλιέργεια, μια και έχει αποδειχθεί ότι μπορεί να εξοικονομήσει μέχρι και 90% νερό συγκριτικά με τις παραδοσιακές μεθόδους.

Ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο είναι ότι τα συστήματα αυτά παραμένουν στα σχολεία και μετά το τέλος της εκπαίδευσης, έτσι ώστε οι ίδιες σχολικές κοινότητες να έχουν την ευθύνη της συντήρησης, επισφραγίζοντας τη δέσμευση για περιβαλλοντική αφύπνιση με διάρκεια και συνέπεια. Έτσι, τα παιδιά, λαμβάνουν το διπλό μήνυμα: αφενός της προστασίας του περιβάλλοντος, αφετέρου της υπευθυνότητας απέναντι σε αυτό.

f

Κοινωνική καινοτομία: από τη θεωρία στην πράξη

Με βάση την μεθοδολογία STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), αλλά και τη βιώσιμη μάθηση (Project-Based Learning), το πρόγραμμα έδωσε γνωστικά εφόδια στους μαθητές για μερικές από τις πιο κρίσιμες θεματικές της σύγχρονης εποχής, όπως:

  • η κλιματική αλλαγή και η προστασία του περιβάλλοντος,
  • η βιωσιμότητα στον πρωτογενή τομέα,
  • η εξοικονόμηση φυσικών πόρων,
  • η αξιοποίηση της καινοτομίας στην επίλυση περιβαλλοντικών προκλήσεων.

f

Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία εντάσσεται στο Σχέδιο Δράσης της ΔΕΗ για τη Δημιουργία Κοινωνικοοικονομικής Διαμοιραζόμενης Αξίας (CSV), ειδικότερα στον άξονα εκπαιδευτικών δράσεων με έμφαση στη βιωσιμότητα και τις τοπικές κοινωνίες στις οποίες δραστηριοποιείται η εταιρία.

Η ΔΕΗ παραμένει προσηλωμένη στη στρατηγική της για μια δίκαιη ενεργειακή μετάβαση, δίνοντας προτεραιότητα σε δράσεις που ενισχύουν τη βιωσιμότητα, υποστηρίζουν τις τοπικές κοινωνίες και συμβάλλουν στους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs) του ΟΗΕ. Μέσα από στοχευμένες πρωτοβουλίες και συνεργασίες με φορείς που ενσωματώνουν την κοινωνική καινοτομία και τη βιωσιμότητα, η ΔΕΗ προωθεί ένα νέο πρότυπο ανάπτυξης που συνδέει την ενέργεια με την κοινωνία και το περιβάλλον.