ESG+Stories

Η Helleniq Energy επενδύει στα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα

Το διυλιστήριο της Ελευσίνας πρόκειται να «φιλοξενήσει» μονάδα παραγωγής του «πράσινου» καυσίμου SAF, που δίνει λύση στο αποτύπωμα των αερομεταφορών.
Η Helleniq Energy επενδύει στα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα

Οι αερομεταφορές είναι σίγουρα ένας «πονοκέφαλος» της ενεργειακής μετάβασης, μιας και σ΄αυτές οφείλεται το 2,5% των παγκόσμιων εκπομπών CO2. Είναι χαρακτηριστικό επίσης, ότι μια πτήση Βαρκελώνη-Νέα Υόρκη, έχει το ίδιο αποτύπωμα με την θέρμανση και την ψύξη ενός μέσου ευρωπαϊκού σπιτιού για έναν χρόνο (!). Η αεροπλοϊα έχει σήμερα ως βασικό στόχο το πρασίνισμα όλης της αλυσίδας, αρχής γενομένης από τα καύσιμα.

.

Σ΄αυτό το κλίμα, μια δελεαστική λύση αποτελεί το «SAF». Το βιώσιμο αυτό καύσιμο, παράγεται από εναλλακτικές πρώτες ύλες – από τηγανόλαδα, γεωργικά υπολείμματα και βιομάζα, μέχρι άλγη ή ακόμα και μέσω της τεχνολογίας Power-to-Liquid, που συνθέτει καύσιμα από δέσμευση CO₂ και ανανεώσιμο υδρογόνο. Το SAF υπόσχεται μείωση των εκπομπών CO2 μέχρι και 80%, ενώ η προσβασιμότητά του σε ήδη υπάρχοντες κινητήρες χωρίς πολλές τροποποιήσεις, το καθιστά την λύση του μέλλοντος μαζί με τα e-fuels.

Το SAF προς το παρόν χρησιμοποιείται ως πρόσμιξη στα συμβατικό καύσιμο, δημιουργώντας καλύτερη περιβαλλοντική απόδοση-μικρότερο δηλαδή αποτύπωμα άνθρακα.

Φυσικά δεν είναι όλα «ρόδινα», μιας και η παραγωγή SAF είναι ακόμη περιορισμένη και κοστοβόρα – μπορεί να είναι και 10 φορές ακριβότερη από το συμβατικό καύσιμο, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ταξιδιών και Τουρισμού, σε συνεργασία με την ICF. Παράλληλα, σήμερα το SAF αντιστοιχεί μόλις στο 0,3% της παγκόσμιας κατανάλωσης αεροπορικών καυσίμων, τη στιγμή που για την επίτευξη των στόχων έως το 2050, η παραγωγή θα πρέπει να αυξηθεί περισσότερες από 400 φορές.

Από την 1/1/2025 η πρόσμιξη SAF έχει πάρει χαρακτήρα υποχρεωτικότητας εντός Ε.Ε., μέσα από τον κανονισμό ReFuelEU, γεγονός που φυσικά περιλαμβάνει και την χώρα μας. Ο ευρωπαϊκός στόχος, μάλιστα, είναι η χρήση του SAF να συνεχίσει αυξητικά, με 6% πρόσμιξη το 2030, 34% το 2040 και 70% το 2050. Σήμερα, η Αμερική έχοντας καταλάβει τη σημασία των βιοκαυσίμων, έχει γίνει ο μεγαλύτερος παίκτης στο πεδίο του SAF, δίνοντας στους εμπλεκόμενους μία σειρά κινήτρων για παραγωγή SAF και e -fuels. Βήματα δυναμικότερης παραγωγής γίνονται και στην Ευρώπη, ωστόσο όμως η «Ε.Ε. μένει συχνά περισσότερο στο στόχο, και ξεχνάει να δώσει μετρήσιμα κίνητρα, χάνοντας σημαντικές ευκαιρίες» όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς.

Στα αμιγώς καθ΄ημάς, η ελληνική βιομηχανία πετρελαίου φαίνεται να αντιλαμβάνεται τα βιώσιμα καύσιμα περισσότερο ως ευκαιρία παρά σαν πρόκληση, όπως μαρτυρούν οι τελευταίες επενδύσεις από την Helliniq Energy. Συγκεκριμένα, η Helleniq Energy, πριν δύο χρόνια ξεκίνησε την προμήθεια SAF στην Ελλάδα σε συνεργασία με την εταιρεία Neste, για τον στόλο της Aegean από το αεροδρόμιο «Μακεδονία». Παράλληλα η εταιρία, πρόκειται να επενδύσει στα διυλιστήρια της Ελευσίνας για τη δημιουργία μονάδας παραγωγής SAF από τηγανόλαδο και άλλα φυτικά έλαια, με στόχο την παραγωγή 150 κιλών ανά ώρα. Η μονάδα αναμένεται να είναι σε πλήρη λειτουργία μέχρι το 2030, εξυπηρετώντας τόσο τις ανάγκες της εγχώριας αγοράς, αναπτύσσοντας παράλληλα και εξαγωγική δραστηριότητα.

Επίσης σημαντική, είναι και η παραγωγή συνθετικών καυσίμων (e-fuels), τα οποία σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό στόχο πρέπει να αποτελούν κομμάτι του μίγματος καυσίμων για την αεροπλοΐα με αυξητική τάση όσο πλησιάζουμε στην χρονιά-κόμβο, 2030. Η Helleniq Energy δεν αποκλείει την επένδυση σε e-fuels μελλοντικά, τα οποία να έχουν ως κύριο συστατικό το «πράσινο» υδρογόνο.

ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ