ESG+Stories

Η συμπεριληπτική οικονομία στο επίκεντρο της Mastercard

Ο εκδημοκρατισμός των πληρωμών, ο χρηματικός αλφαβητισμός και το πρόγραμμα ReStart είναι βασικοί πυλώνες της δράσης της εταιρείας η οποία επιδιώκει να διαμορφώσει μια εντελώς νέα πραγματικότητα — οικονομικά πιο δίκαιη, περισσότερο βιώσιμη και κοινωνικά πιο ανθεκτική.
Η συμπεριληπτική οικονομία στο επίκεντρο της Mastercard

Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια μετασχηματίζεται γρήγορα προς μια πιο διαφανή και ψηφιακή οικονομία, με την αύξηση των συναλλαγών με κάρτα και τη μείωση της παραοικονομίας. Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο Country Manager της Mastercard για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, Παναγιώτης Πολυδώρου, σε συνάντηση με δημοσιογράφους, το πραγματικό ζητούμενο δεν είναι μόνο η τεχνολογική πρόοδος, αλλά η δημιουργία μιας οικονομίας προσβάσιμης σε όλους — ανεξαρτήτως ηλικίας, εισοδήματος ή ψηφιακών δεξιοτήτων.

.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο εκδημοκρατισμός των πληρωμών και η διατήρηση των μετρητών ως επιλογή αποτελούν κεντρικές προτεραιότητες. Παράλληλα, το πρόγραμμα ReStart αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα βιώσιμης κοινωνικής δράσης: εκπαιδεύει άτομα από ευάλωτες ομάδες και τους ανοίγει διέξοδο στην αγορά εργασίας, αποδεικνύοντας ότι η οικονομική ένταξη μπορεί να γίνει πράξη.

Με επενδύσεις στην ασφάλεια, την καινοτομία και τον χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό — ιδίως για τα παιδιά — η Mastercard επιδιώκει να διαμορφώσει ένα οικονομικό περιβάλλον όπου όλοι μπορούν να συμμετέχουν ισότιμα. Μια οικονομία όχι μόνο ψηφιακή, αλλά βιώσιμη, δίκαιη και πραγματικά συμπεριληπτική.

Ο Έλληνας καταναλωτής έχει νέα φορολογική συνείδηση

Το κανονιστικό πλαίσιο των τελευταίων ετών στην Ελλάδα επιτάχυνε δραστικά τη στροφή στις ηλεκτρονικές συναλλαγές. Αρχικά ο νομοθέτης στόχευσε στον περιορισμό της φοροδιαφυγής. Η κάρτα ήταν το κατάλληλο εργαλείο: διαφάνεια, ιχνηλασιμότητα, ευκολία.

Καθώς όμως η αγορά «ωρίμασε», άνοιξε ο δρόμος για νέους παίκτες, ενισχυμένο ανταγωνισμό και χαμηλότερο κόστος για τον χρήστη. Ακολούθησε η θεσμική μέριμνα για ισχυρότερη προστασία του καταναλωτή.

Το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό. Η παραοικονομία μειώθηκε από 25% το 2015 σε μόλις 11%. Τα ετήσια φορολογικά έσοδα αυξήθηκαν κατά 400–500 εκατ. ευρώ, δίνοντας στην Πολιτεία μεγαλύτερο περιθώριο για κοινωνική πολιτική, ενώ παράλληλα άλλαξε η κουλτούρα: «Ο Έλληνας ζητά πλέον αποδείξεις» λέει χαρακτηριστικά ο κ. Π. Πολυδώρου, επισημαίνοντας ότι έχει δημιουργηθεί μια νέα φορολογική συνείδηση.

Ο εκδημοκρατισμός των συναλλαγών

Παρά την πρόοδο, η χρήση μετρητών παραμένει σημαντική: σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, το 42% του όγκου των συναλλαγών στην Ελλάδα εξακολουθούν να πραγματοποιούνται με μετρητά. Η Mastercard δεν θέλει να τα εξαφανίσει. «Δεν θέλουμε μια ψηφιακή οικονομία. Θέλουμε μια συμπεριληπτική οικονομία για όλους» τονίζει ο Country Manager. Ο στόχος είναι ο εκδημοκρατισμός των πληρωμών — να μην αποκλειστεί κανείς, ούτε οι ηλικιωμένοι, ούτε όσοι δεν έχουν τραπεζικό λογαριασμό, ούτε οι ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.

Και κάπου εκεί προκύπτει και η πρωτοποριακή ιδέα: Να γίνει ο έμπορος σημείο ανάληψης και κατάθεσης μετρητών, όπως ήδη συμβαίνει σε άλλες χώρες όπως η Αγγλία και η Κύπρος.

Με αυτόν τον τρόπο η Mastercard σχεδιάζει να επεκτείνει το δίκτυο πρόσβασης σε μετρητά χωρίς ανάγκη ATM, να ενισχύσει την τοπική οικονομία και να στηρίξει τις μικρές κοινότητες.

Σύμφωνα με τον ίδιο το εμπορικό μοντέλο βρίσκεται ακόμη υπό συζήτηση και σχεδιασμό και αναμένουν να δουν πώς θα το υποδεχτεί το οικοσύστημα (τεχνολογικές εταιρείες και έμποροι) — ωστόσο η λογική της συμπερίληψης παραμένει σταθερή.

ReStart: Όταν οι πληρωμές συναντούν την κοινωνική ένταξη

Ανάμεσα σε όλες αυτές τις τεχνολογικές αλλαγές, μια πρωτοβουλία της Mastercard ξεχωρίζει γιατί αγγίζει την καρδιά της κοινωνικής βιωσιμότητας: το ReStart.

Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που προσφέρει εκπαίδευση και επαγγελματική ένταξη σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες μέσα από την εστίαση.

Το νέο εστιατόριο της Mastercard, Kykloi by Priceless, αποτελεί το πιο απτό στοιχείο της φιλοσοφίας του προγράμματος: να προσφέρει σε ανθρώπους με λιγότερες ευκαιρίες την δυνατότητα να αποκτήσουν δεξιότητες, να βρουν εργασία και να επαναπροσδιορίσουν τη ζωή τους.

«Η εκπαίδευση ανθρώπων από ευάλωτες ομάδες είναι για εμάς σκοπός ύπαρξης» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Π. Πολυδώρου. Το ReStart δεν αποτελεί CSR δράση «βιτρίνας». Είναι μια δομημένη πρωτοβουλία με μακροπρόθεσμο στόχο:

να γίνει η γαστρονομία όχημα κοινωνικής αλλαγής.

Οικονομικός αλφαβητισμός: Επένδυση στη νέα γενιά

Η Mastercard δίνει ιδιαίτερο βάρος στην εκπαίδευση των παιδιών.

Στόχος είναι η μείωση της ελάχιστης ηλικίας για την έκδοση καρτών για την καλλιέργεια υπεύθυνης οικονομικής συμπεριφοράς και η αποφυγή των λαθών του παρελθόντος.

Ο χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός δεν αποτελεί πολυτέλεια· είναι προϋπόθεση κοινωνικής ισότητας.Σε πολλές ευάλωτες ομάδες, η έλλειψη βασικών γνώσεων γύρω από χρήματα, χρέος και πληρωμές οδηγεί σε αποκλεισμό. Η Mastercard επιχειρεί να σπάσει αυτό τον κύκλο με εκπαιδευτικές ενότητες, συνεργασίες με φορείς και

ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ