ESG+Stories

Τα μέσα ενημέρωσης έχουν μεγάλη ευθύνη στην εποχή της υπερθέρμανσης του πλανήτη

Διευθύνουσα σύμβουλος του Impact Investing Institute και πρώην συντάκτρια των FT στον τομέα των επιχειρήσεων.  
Τα μέσα ενημέρωσης έχουν μεγάλη ευθύνη στην εποχή της υπερθέρμανσης του πλανήτη

Κανείς δεν πιστεύει ότι η αγορά ενός ανακυκλωμένου t-shirt θα σώσει τον κόσμο. Όμως όλοι έχουν την ευθύνη να δράσουν στη μάχη για την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας. Προς το παρόν, η μάχη χάνεται. Όπως καθιστά σαφές η τελευταία έκθεση του περιβαλλοντικού προγράμματος του ΟΗΕ, ο κόσμος βρίσκεται σε καλό δρόμο για υπερθέρμανση του πλανήτη έως και 2,8C μέχρι το τέλος του αιώνα χωρίς την εφαρμογή των σημερινών δεσμεύσεων, μετά από αυτό που περιγράφεται ως "χαμένος χρόνος" αδράνειας από την COP26 τον περασμένο Νοέμβριο.

Χωρίς συντονισμένη δράση από τους φορείς χάραξης πολιτικής, τις ρυθμιστικές αρχές, τις επιχειρήσεις, τις εταιρείες χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών και τους ιδιώτες, θα συνεχίσουμε να τρέχουμε προς ένα μέλλον ακραίων καιρικών φαινομένων, με όλες τις καταστροφικές συνέπειες που αυτό συνεπάγεται.

Η κλιματική αλλαγή μπορεί ακόμη να επιβραδυνθεί ή ακόμη και να σταματήσει. Οι κυβερνήσεις μπορούν να αλλάξουν τη συμπεριφορά μέσω πολιτικών- οι επιχειρήσεις μπορούν να αλλάξουν τη συμπεριφορά μέσω των δραστηριοτήτων και των επενδύσεών τους. Ωστόσο, ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που θα καθορίσουν την επιτυχία μας στην επίτευξη του μηδενικού ισοζυγίου είναι τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Οι δημοσιογράφοι έχουν τεράστιο ρόλο να διαδραματίσουν. Πώς μοιάζει λοιπόν η υπεύθυνη δημοσιογραφία στην εποχή της υπερθέρμανσης του πλανήτη;

Η σημασία των δημοσιογράφων που θέτουν τις εταιρείες και τις κυβερνήσεις προ των ευθυνών τους δεν ήταν ποτέ πιο αναγκαία. Η προειδοποίηση του κοινού για τις υποσχέσεις που δόθηκαν αλλά δεν τηρήθηκαν είναι ζωτικής σημασίας σε μια εποχή που οι επιχειρήσεις αρέσκονται να βάζουν την ετικέτα "βιώσιμη" σε προϊόντα, από ρούχα μέχρι επενδυτικά κεφάλαια. Στο Ηνωμένο Βασίλειο και στις ΗΠΑ, οι ρυθμιστικές αρχές παρακολουθούν την πολύτιμη δουλειά που κάνουν οι δημοσιογράφοι για να αποκαλύψουν ορισμένους από αυτούς τους ισχυρισμούς ως απατηλούς.

    Όμως, δεδομένης της υπαρξιακής πρόκλησης που αντιμετωπίζουμε, η ευθύνη των δημοσιογράφων υπερβαίνει κατά πολύ αυτή τη στενή αρμοδιότητα και τις συχνά επαναλαμβανόμενες τροπικότητες της δημοσιογραφίας για το κλίμα - ότι οι επιχειρήσεις, οι κυβερνήσεις, οι τράπεζες δεν τηρούν τις υποσχέσεις τους και ο μόνος ρόλος των δημοσιογράφων είναι να το γνωστοποιήσουν στο κοινό.

Πάρτε το παράδειγμα της Οικονομικής Συμμαχίας της Γλασκώβης για το Καθαρό Μηδέν (Gfanz), που ξεκίνησε το 2021 και της οποίας ηγούνται ο πρώην δήμαρχος της Νέας Υόρκης Μάικλ Μπλούμπεργκ, ο πρώην διοικητής της Τράπεζας της Αγγλίας Μαρκ Κάρνεϊ και η πρώην πρόεδρος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς Μαίρη Σαπίρο. Λειτουργεί ως φόρουμ για τα μεγαλύτερα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα του κόσμου για τον συντονισμό των προσπαθειών για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Αν διαβάσει κανείς μεγάλο μέρος του Τύπου τους τελευταίους μήνες, θα αποκομίσει την εντύπωση ότι η Gfanz αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα, χάνει μέλη και εγκαταλείπει τις αρχές της. Η δημοσίευση της τελευταίας έκθεσης προόδου της τον Οκτώβριο, η οποία αποκάλυψε ότι η Gfanz δεν απαιτούσε πλέον από τα μέλη της να υπογράψουν την υποστηριζόμενη από τον ΟΗΕ εκστρατεία Race to Zero, προκάλεσε έναν γύρο τυπικών πρωτοσέλιδων: "Η Gfanz "εγκαταλείπει σιωπηλά" την εκστρατεία Race to Zero" (ESG Investor), "Η οικονομική συμμαχία του Carney για την κλιματική αλλαγή σε κίνδυνο" (Investment Week).

Αλλά η ιστορία έχει κι άλλα στοιχεία. Η Gfanz ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2021 με 160 μέλη και τώρα αριθμεί 550 μέλη από 50 δικαιοδοσίες. Τα χρηματοοικονομικά περιουσιακά στοιχεία των μελών ανέρχονται σε 150 εκατ. δολάρια, από 130 εκατ. δολάρια το 2021. Η αναφορά χάνει επίσης την ευρύτερη εικόνα. Για να ενταχθούν στο Gfanz τα μέλη πρέπει ακόμη να αναλάβουν - και, το κρίσιμο είναι να τηρήσουν - δεσμεύσεις για επιστημονικά τεκμηριωμένους στόχους καθαρού μηδενισμού σε όλες τις εκπομπές Scope 1, 2 και 3 έως το 2050, με ενδιάμεσους στόχους το 2025 ή το 2030, ενώ παράλληλα πρέπει να υποβάλλουν εκθέσεις προόδου.

Το πεδίο εφαρμογής 3 καταγράφει τις εκπομπές από τους πελάτες και τις εταιρείες χαρτοφυλακίου που χρηματοδοτεί ο τομέας μέσω δανεισμού και άλλων υπηρεσιών. Πριν από την Gfanz, στις αρχές του 2021, ούτε μία τράπεζα δεν είχε θέσει έναν επιστημονικά τεκμηριωμένο τομεακό στόχο για το 2030 που να περιλαμβάνει τις χρηματοδοτούμενες εκπομπές της. Μέχρι τον Οκτώβριο του 2022, περισσότεροι από 250 στόχοι είχαν τεθεί σε ολόκληρη τη Συμμαχία. Αυτό δεν θα είχε συμβεί χωρίς τη Gfanz.

Χρειάζεται λοιπόν πιο ισορροπημένη ενημέρωση, αλλά υπάρχουν και άλλοι τρόποι με τους οποίους η δημοσιογραφία μπορεί να συμβάλει στην επίλυση της κλιματικής κρίσης - όπως η ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών, η αναφορά στην καινοτομία ή η παρακίνηση των ρυθμιστικών αρχών και των υπευθύνων χάραξης πολιτικής να προχωρήσουν πιο γρήγορα. Υπάρχουν καλά νέα αλλά δεν προβάλλονται αρκετά. Οι εταιρείες φέρουν κάποια ευθύνη. Πρέπει να οικοδομήσουν σχέσεις εμπιστοσύνης με τα μέσα ενημέρωσης και να διασφαλίσουν την ενίσχυση αυτών των ειδήσεων. Αλλά η κύρια ευθύνη για την αναζήτηση αυτών των εξελίξεων ανήκει στους συντάκτες και τους δημοσιογράφους.

Ως πρώην δημοσιογράφος ο ίδιος, καταλαβαίνω ότι οι δημοσιογράφοι είναι αλλεργικοί στις συμβουλές από "έξω". Η αντίσταση στις εξωτερικές πιέσεις είναι αξιέπαινη και απαραίτητη για τη διατήρηση της ανεξαρτησίας του Τύπου και δεν προτείνω να υπονομευτεί με οποιονδήποτε τρόπο.

Αλλά, χωρίς μια διαφορετική προσέγγιση από τα μέσα ενημέρωσης, πρωτοβουλίες όπως η Gfanz μπορεί να μην πετύχουν. Αν δεν το κάνουν, η μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής δεν θα κερδηθεί. Και αυτή είναι μια μάχη όπου δεν υπάρχουν νικητές, παρά μόνο χαμένοι.

ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ