ESG+Stories

Η EE υιοθετεί νέο νόμο για την προστασία των καταναλωτών έναντι του greenwashing

Η έκδοση της νέας πράξης ακολουθεί τη δημοσίευση μιας σειράς προτάσεων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Μάρτιο του 2022 για την επικαιροποίηση των κανόνων που προστατεύουν τους καταναλωτές.
Η EE υιοθετεί νέο νόμο για την προστασία των καταναλωτών έναντι του greenwashing

Tο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ανακοίνωσε ότι εξέδωσε οδηγία με στόχο την προστασία των καταναλωτών από παραπλανητικούς πράσινους ισχυρισμούς και άλλες πρακτικές "πράσινου ξεπλύματος", συμπεριλαμβανομένης της απαγόρευσης μη επαληθευμένων γενικών περιβαλλοντικών ισχυρισμών, όπως "φιλικός προς το περιβάλλον" ή "βιοδιασπώμενος" και εκείνων που βασίζονται σε συστήματα αντιστάθμισης εκπομπών.

.

Η έκδοση της νέας πράξης ακολουθεί τη δημοσίευση μιας σειράς προτάσεων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Μάρτιο του 2022 για την επικαιροποίηση των κανόνων που προστατεύουν τους καταναλωτές από αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, όπως η αναληθής ή επιθετική διαφήμιση, συμπεριλαμβανομένης της οδηγίας για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές (UCPD) και της οδηγίας για τα δικαιώματα των καταναλωτών (CRD), ώστε να συμπεριληφθούν πτυχές που σχετίζονται με την πράσινη μετάβαση και την κυκλική οικονομία. Πρόσφατη μελέτη της Επιτροπής διαπίστωσε ότι περισσότεροι από τους μισούς πράσινους ισχυρισμούς των εταιρειών στην ΕΕ ήταν ασαφείς ή παραπλανητικοί και το 40% ήταν εντελώς αβάσιμοι.

Οι βασικές πτυχές της νέας οδηγίας περιλαμβάνουν κανόνες που αποσκοπούν στο να καταστήσουν τις ετικέτες των προϊόντων σαφέστερες, απαγορεύοντας τη χρήση γενικών περιβαλλοντικών ισχυρισμών που δεν υποστηρίζονται με αποδείξεις, και τη ρύθμιση των ετικετών αειφορίας, ώστε να επιτρέπεται μόνο η χρήση εκείνων που βασίζονται σε επίσημα συστήματα πιστοποίησης ή έχουν θεσπιστεί από δημόσιες αρχές.

Η οδηγία περιλαμβάνει επίσης κανόνες που επικεντρώνονται στη διάρκεια ζωής των προϊόντων, απαιτώντας οι πληροφορίες για την εγγύηση στα προϊόντα να είναι περισσότερο ορατές και επιβάλλοντας τη δημιουργία εναρμονισμένης ετικέτας για να προβάλλονται περισσότερο τα προϊόντα με παρατεταμένη περίοδο εγγύησης, καθώς και την απαγόρευση αβάσιμων ισχυρισμών περί διάρκειας ζωής, προτροπών για αντικατάσταση αναλώσιμων νωρίτερα από ό,τι είναι απολύτως απαραίτητο ή την παρουσίαση προϊόντων ως επισκευάσιμων ενώ δεν είναι.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρατέθηκαν, το 56% των καταναλωτών της ΕΕ λαμβάνει υπόψη το περιβάλλον όταν αγοράζει αγαθά και υπηρεσίες ενώ στην ΕΕ, υπάρχουν περισσότερες από 1200 πράσινες ετικέτες και ισχυρισμοί, αλλά μόλις το 35% έχει οποιαδήποτε μορφή επαλήθευσης. Περίπου το 60% των ευρωπαίων καταναλωτών δεν γνωρίζουν ότι έχουν νομική εγγύηση για όλα τα προϊόντα για τουλάχιστον δύο χρόνια. Τα προϊόντα με εμπορική εγγύηση θα φέρουν ετικέτα που θα δείχνει τη διάρκεια της εγγύησης καθώς και την υπενθύμιση της νόμιμης εγγύησης. Με αυτόν τον τρόπο, οι καταναλωτές θα γνωρίζουν ποια προϊόντα θα διαρκέσουν περισσότερο και ως εκ τούτου θα επιλέξουν αυτά με την μεγαλύτερη διάρκεια όπως αυτή θα αναγράφεται στην ετικέτα.

Διατηρώντας τους κύριους στόχους της αρχικής πρότασης της Επιτροπής, το τελικό κείμενο της οδηγίας που συμφωνήθηκε από το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της ΕΕ προσέθεσε αρκετές πτυχές, συμπεριλαμβανομένης της απαγόρευσης των ισχυρισμών που βασίζονται σε συστήματα αντιστάθμισης εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και υποδεικνύουν ότι ένα προϊόν έχει ουδέτερο, μειωμένο ή θετικό αντίκτυπο στο περιβάλλον, της ενίσχυσης των κριτηρίων γύρω από τις ετικέτες αειφορίας και της αύξησης της παρακολούθησης των ισχυρισμών που σχετίζονται με τις μελλοντικές περιβαλλοντικές επιδόσεις των προϊόντων.

Η οδηγία αποτελεί μέρος μιας δέσμης προτάσεων της Επιτροπής της ΕΕ με επίκεντρο το περιβάλλον και την κυκλική οικονομία με γνώμονα τον καταναλωτή, η οποία περιλαμβάνει επίσης τον κανονισμό για τον οικολογικό σχεδιασμό, τις προτάσεις οδηγίας σχετικά με τους πράσινους ισχυρισμούς και την προώθηση της επισκευής (δικαίωμα επισκευής).

ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ