Οι διαπραγματευτές για το κλίμα στη Βόννη έχουν αναλάβει να εξετάσουν σε βάθος τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να διαμορφωθεί ο χάρτης πορείας για την ενίσχυση της χρηματοδότησης για το κλίμα στις αναπτυσσόμενες χώρες, ώστε να μπορεί να οριστικοποιηθεί στην COP30 στη Βραζιλία.
.
Ωστόσο, μια σειρά διαβουλεύσεων που πραγματοποιήθηκαν την περασμένη εβδομάδα αποκάλυψε ότι οι κυβερνήσεις δεν έχουν ακόμη καταλήξει σε συμφωνία ως προς το περιεχόμενό του.
Στην έναρξη των ενδιάμεσων συνομιλιών, ο επικεφαλής του ΟΗΕ για το κλίμα, Simon Stiell, συμβούλεψε τιςκυβερνήσεις ότι ο οδικός χάρτης 1,3 τρισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως έως το 2035 δεν πρέπει να είναι «απλώς μια έκθεση, αλλά ένας οδηγός με σαφή επόμενα βήματα για τη δραματική αύξηση της χρηματοδότησης και των επενδύσεων για το κλίμα».
Αυτό θα σημαίνει τη συμφιλίωση των ευρέως αποκλινουσών απόψεων μεταξύ των χωρών σχετικά με τις πηγές χρηματοδότησης στις οποίες θα πρέπει να βασίζεται ο οδικός χάρτης – και τη μορφή που θα πρέπει να έχουν τα χρήματα. Ορισμένοι εκπρόσωποι στη Βόννη έχουν επίσης διαμαρτυρηθεί ότι η διαδικασία κατάρτισης του οδικού χάρτη δεν είναι σαφής. Ο «Οδικός χάρτης από το Μπακού στο Μπελέμ για 1,3 τρισεκατομμύρια» ξεκίνησε ως μέρος του νέου στόχου για τη χρηματοδότηση της κλιματικής αλλαγής (NCQG) που συμφωνήθηκε στην COP29, με βασική δέσμευση των δωρητών να συγκεντρώνουν 300 εκατομμύρια δολάρια ετησίως – κυρίως από δημόσιους πόρους.
Η Σάντρα Γκουζμάν, γενική διευθύντρια της Ομάδας Χρηματοδότησης για το Κλίμα για τη Λατινική Αμερική και την Καραϊβική (GFLAC), δήλωσε στο Climate Home ότι ο οδικός χάρτης «αναδύθηκε ως ένας τρόπος για να μειωθεί το χάσμα» μεταξύ των 300 δισεκατομμυρίων δολαρίων που έχουν δεσμευτεί να κινητοποιήσουν οι ανεπτυγμένες χώρες έως το 2035 και του πολύ υψηλότερου ποσού που ζητούσαν οι αναπτυσσόμενες χώρες, δηλαδή 1 τρισεκατομμύριο έως 1,3 τρισεκατομμύρια δολάρια.
Οι δύο ομάδες της προεδρίας της COP που είναι επιφορτισμένες με τη σύνταξη του οδικού χάρτη – το Αζερμπαϊτζάν και η Βραζιλία – άκουσαν την περασμένη εβδομάδα τις ανάγκες και τις ανησυχίες των κυβερνήσεων στη Βόννη, κατά τις πρώτες επίσημες διαβουλεύσεις για τον οδικό χάρτη μετά την COP29 στο Μπακού.
Ένα από τα κύρια ανεπίλυτα ζητήματα είναι ότι οι αναπτυσσόμενες χώρες ήθελαν τα 1,3 τρισεκατομμύρια δολάρια να προέρχονται από δημόσια χρήματα των πλούσιων χωρών, αλλά σύμφωνα με το κείμενο που συμφωνήθηκε στο Μπακού, όλες οι πηγές χρηματοδότησης είναι δυνατές χωρίς να καθορίζεται ποσοστό κατανομής μεταξύ τους, δήλωσε η Γκουζμάν.
Η επικεφαλής της παγκόσμιας εκστρατείας του Climate Action Network International, δήλωσε στο Climate Home ότι το ευρύ φάσμα των προτάσεων για τον οδικό χάρτη από τις χώρες στη Βόννη δείχνει ότι «είναι σαφές ότι δεν έχουμε κοινή κατανόηση του τι είναι και τι θα κάνουμε με αυτό».
Σε γενικές γραμμές, οι αναπτυσσόμενες χώρες έχουν ζητήσει τα 1,3 τρισεκατομμύρια δολάρια να προέρχονται από νέα χρήματα που δεν θα αναδιαταχθούν από άλλους προϋπολογισμούς, με το μεγαλύτερο μέρος να προέρχεται από δημόσιες επιχορηγήσεις, εξαιρουμένων των δανείων και άλλων μορφών χρέους.
Η Ινδία, από την πλευρά της, δήλωσε ότι πρέπει να εξαιρούνται οι παγκόσμιες φορολογικές επιβαρύνσεις και οι προσεγγίσεις για τη συγκέντρωση χρημάτων από συγκεκριμένους τομείς, παρόλο που πρόσφατη έρευνα της Greenpeace και της Oxfam δείχνει ότι το 80% των ερωτηθέντων στην Ινδία συμφώνησαν ότι οι εταιρείες πετρελαίου, φυσικού αερίου και άνθρακα πρέπει να φορολογούνται για τις περιβαλλοντικές ζημίες που έχουν προκαλέσει.
Αντίθετα, ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης υποστήριξε: «Πρέπει να επικεντρωθούμε πραγματικά στην αύξηση της ιδιωτικής χρηματοδότησης και στην προώθηση επενδύσεων που προωθούν τη δράση για το κλίμα». Κάλεσε επίσης άλλες χώρες να συμμετάσχουν στην ομάδα των δωρητών που κινητοποιούν χρήματα, αναφερόμενος έμμεσα στην Κίνα και τις χώρες του Κόλπου.
Από τις 116 προτάσεις για τον οδικό χάρτη που υποβλήθηκαν πριν από τις συνομιλίες της Βόννης, μόνο 20 προέρχονταν από κυβερνήσεις, ενώ οι υπόλοιπες προέρχονταν από την κοινωνία των πολιτών, συμπεριλαμβανομένων ΜΚΟ, ερευνητικών οργανισμών και επιχειρήσεων.
Πηγή: Climatehomenews.com