ESG+Stories

Σε «αναταράξεις» ο στόχος για πιο οικολογικές πτήσεις λόγω έλλειψης επενδύσεων

Ο νέος κανονισμός ορίζει ποσοστώσεις για τη χρήση των λεγόμενων βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF), ένα αυξανόμενο μερίδιο των οποίων θα αναμιγνύεται στην κηροζίνη που χρησιμοποιείται στα αεροδρόμια της ΕΕ.
Σε «αναταράξεις» ο στόχος για πιο οικολογικές πτήσεις λόγω έλλειψης επενδύσεων

Ως μέρος του εμβληματικού της πακέτου για το κλίμα «Fit for 55», η ΕΕ ενέκρινε πέρυσι τον φάκελο «ReFuel EU aviation», έναν νόμο που στοχεύει στη μείωση των κλιματικών επιπτώσεων των αεροπορικών πτήσεων. Ο νόμος ορίζει ποσοστώσεις για τη χρήση του λεγόμενου “sustainable aviation fuel” (SAF).

.

Όπως αναδεικνύει σε ρεπορτάζ του το Euractiv, σε μια σπάνια επίδειξη ενότητας, περιβαλλοντικές οργανώσεις και εταιρείες πετρελαίου έχουν προειδοποιήσει και οι δύο ότι οι στόχοι της ΕΕ για τα πράσινα αεροπορικά καύσιμα κινδυνεύουν να χαθούν καθώς οι επενδύσεις στην παραγωγή συνθετικών καυσίμων δεν έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι στιγμής.

Ο νέος κανονισμός ορίζει ποσοστώσεις για τη χρήση των λεγόμενων βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF), ένα αυξανόμενο μερίδιο των οποίων θα αναμιγνύεται στην κηροζίνη που χρησιμοποιείται στα αεροδρόμια της ΕΕ.

Ο νόμος θα τεθεί σε ισχύ το 2025, όταν το 2% του μείγματος καυσίμων πρέπει να προέρχεται από βιώσιμες πηγές, με προοπτική να αυξηθεί στο 20% το 2035 και φθάνοντας το 70% το 2050.

Μεταξύ των πράσινων καυσίμων που χρησιμοποιούνται είναι καύσιμα με βάση το χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι, όπως το λίπος τηγανίσματος που συλλέγεται μετά τη χρήση και υποβάλλεται σε επεξεργασία. Το υγρό που προκύπτει θεωρείται «προηγμένο» βιοκαύσιμο, το οποίο είναι επιλέξιμο για την επίτευξη των στόχων SAF της ΕΕ.

Καθώς η διαθεσιμότητα τέτοιων αποβλήτων υλικών είναι περιορισμένη, οι στόχοι περιλαμβάνουν επίσης εντολές για τα λεγόμενα e-fuels – συνθετικά καύσιμα- που παράγονται από υδρογόνο, τα οποία μακροπρόθεσμα αναμένεται να είναι διαθέσιμα σε μεγαλύτερη κλίμακα.

Που είναι οι επενδύσεις;

Ωστόσο, οι επενδύσεις στην παραγωγή e-fuels δεν έχουν πραγματοποιηθεί ακόμη, προειδοποίησε η περιβαλλοντική ΜΚΟ Transport & Environment (T&E) σε έκθεση που δημοσιεύθηκε, χθες Τετάρτη 24 Ιανουαρίου.

Ενώ υπάρχουν σχέδια για 25 εγκαταστάσεις παραγωγής e-keroseneσε βιομηχανική κλίμακα στην ΕΕ, την Ισλανδία και τη Νορβηγία, «κανένα από τα μεγάλα έργα δεν έχει καταλήξει ακόμη στην τελική επενδυτική απόφαση», σύμφωνα με τη ΜΚΟ.

«Ο δρόμος είναι ακόμη πολύς πριν δούμε πραγματικά την e-kerosene στα αεροπλάνα μας», είπε η Camille Mutrelle, ειδικός της T&E για τα πράσινα καύσιμα αεριωθουμένων.

«Πρέπει να περάσουμε από το χαρτί στην πραγματικότητα και να διασφαλίσουμε ότι τα έργα e-kerosene θα υλοποιηθούν πραγματικά, διαφορετικά ο νόμος δεν θα είναι παρά κούφια λόγια», πρόσθεσε.

Απαιτούνται πρόσθετες επιδοτήσεις

Εν τω μεταξύ, εκπρόσωποι πετρελαϊκών εταιρειών προειδοποίησαν ότι παρά τον καθορισμό δεσμευτικών στόχων από την ΕΕ για την ανάμειξη e-kerosene , οι επενδύσεις σε νέες εγκαταστάσεις παραγωγής θα ήταν πολύ μεγάλος κίνδυνος για πολλές τράπεζες χωρίς πρόσθετες επιδοτήσεις.

«Δεν είμαστε σε επίπεδο τεχνολογικής ετοιμότητας […] όπου μπορούμε να το αναπτύξουμε σε μεγάλη βιομηχανική κλίμακα», δήλωσε ο Niels Anspach, αντιπρόεδρος για βιοκαύσιμα και χαμηλές εκπομπές άνθρακα στην BP Europe, σε βιομηχανικό συνέδριο τη Δευτέρα 22 Ιανουαρίου στο Βερολίνο.

«Και φυσικά, εάν είστε τράπεζα που θέλει να παρέχει κεφάλαια και στη συνέχεια μιλήσετε με διάφορους [ειδικούς] που λένε ότι βασικά στοιχεία αυτής της τεχνολογίας δεν είναι ακόμη διαθέσιμα σε βιομηχανική κλίμακα και κανείς δεν ξέρει πότε θα είναι διαθέσιμη αυτή η τεχνολογία σε βιομηχανική κλίμακα, τότε φυσικά είναι δύσκολο να το κάνετε αν δεν λάβετε καμία [κρατική] υποστήριξη», πρόσθεσε.

Χρειάζονται πρόσθετες επιδοτήσεις «για να καλυφθεί αυτό το χάσμα», είπε ο Anspach.

Απαντώντας στα σχόλια του, ο Ralph-Uwe Dietrich, μηχανικός στο Γερμανικό Αεροδιαστημικό Κέντρο (DLR), τόνισε ότι «η τεχνολογία υπάρχει εδώ και δεκαετίες», αποκαλώντας «απλή πολιτική δήλωση» τη θέση ότι η τεχνολογία δεν είναι έτοιμη για παραγωγή κλίμακας.

«Η δήλωση ότι δεν θα χρηματοδοτήσουν οι τράπεζες είναι αλήθεια μόνο επειδή οι ποσοστώσεις είναι πολύ χαμηλές», είπε ο Dietrich σχετικά με τον στόχο της Γερμανίας για 2% συνθετική κηροζίνη έως το 2030, που μεταφράζεται σε 200.000 τόνους.

«Καμία τράπεζα δεν ενδιαφέρεται για αυτούς τους 200.000 τόνους. Αυτά είναι φιστίκια», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Dietrich.

Λόγω του υψηλότερου κόστους της «νέας» κηροζίνης, η ΕΕ έχει επιβάλει μερίδιο μόνο 1,2% τέτοιων συνθετικών καυσίμων έως το 2030, δηλαδή 600.000 τόνους, καθιστώντας πιθανό ότι το μεγαλύτερο μέρος της ποσόστωσης πράσινων καυσίμων θα εκπληρωθεί χρησιμοποιώντας φθηνότερες επιλογές, όπως π.χ. προηγμένα βιοκαύσιμα από χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι.

«Αφορά επίσης τους κινδύνους της αγοράς. Επειδή δεν χρειάζεστε μόνο τη ζήτηση, που μπορείτε να αποκτήσετε με ποσοστώσεις, αλλά και την τιμή της επένδυσης. Και το πρόβλημα είναι ότι μια ποσόστωση δεν δημιουργεί τιμή», δήλωσε από την πλευρά του ο Christian Küchen της en2x, μιας ένωσης που εκπροσωπεί μεγάλες εταιρείες πετρελαίου στη Γερμανία.

Πηγή: newmoney.gr

ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ