Μια μεγάλη «μάχη» κερδήθηκε από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, Ελευθέριος Βενιζέλος, που κατάφερε να φθάσει στο net zero 25 χρόνια νωρίτερα απ΄ότι ορίζει ο στόχος του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων της Ευρώπης, καλύπτοντας όλες του τις ενεργειακές ανάγκες μέσω αυτοπαραγωγής. Ο στόχος «ROUTE 2025», όπως ονομάστηκε, τέθηκε από τον ΔΑΑ το 2019 στη Διακήρυξη της Λάρνακας, καθώς είχαν εντοπίσει ότι το carbon neutrality δεν επαρκούσε, με τη λύση να βρίσκεται στο net zero. Σήμερα το Αεροδρόμιο Αθηνών κατέχει μια θέση ανάμεσα στους πρωτοπόρους του κλάδου, έχοντας πετύχει το στόχο με ενεργειακές αναβαθμίσεις και ριζικές αλλαγές, οι οποίες όπως ανέφερε ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου Μιχάλης Κεφαλογιάννης, «θα φανούν ήδη από τις αποδόσεις μας το 2026».
.
Οι βασικές τομές του ROUTE 2025
Εξέχουσα θέση στην πρωτοβουλία του ΔΑΑ, κατέχει η ολική κάλυψη των ενεργειακών αναγκών από αυτοπαραγωγή μέσω φωτοβολταϊκών πάνελ. Τον Φεβρουάριο του 2023 εγκαταστήθηκε ο πρώτος σταθμός ισχύος 16MW, ενώ από τα τέλη Σεπτέμβρη του τρέχοντος έτους συνδέθηκαν ακόμα 35,5 MW. Με συνολική εγκατεστημένη ισχύ, λοιπόν, τα 51,5 MW και ένα μεγάλο έργο αποθήκευσης 82 MWh, ο Αερολιμένας Αθηνών κατάφερε κάτι που μόνο λίγοι ευρωπαίοι εταίροι του έχουν καταφέρει προς το παρόν.
Στο πεδίο των scope 2 εκπομπών, βασική θέση κατέχει ο εξηλεκτρισμός των μεταφορών του αεροδρομίου με την χρήση 61 ηλεκτρικών οχημάτων και την επένδυση στην ανάπτυξη μεγάλου δικτύου φόρτισης και υποδομών μέσης τάσης που ήταν απαραίτητες για την πραγματοποίηση του οράματος. Το έργο συμπληρώθηκε με την εγκατάσταση αντλιών θερμότητας που ήρθαν να αντικαταστήσουν τη χρήση φυσικού αερίου. Αξίζει να σημειώσουμε ότι ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 70 εκατ. ευρώ, μεγάλο μέρος του οποίου προήλθε μέσω δανεισμού από το ΤΑΑ, όπως ανέφερε ο CEO του ΔΑΑ, Γιάννης Παράσχης.
Στην εκδήλωση παρουσίασης του προγράμματος ROUTE 2025 παρέστησαν εκπρόσωποι τόσο της Πολιτείας, όσο και του επιχειρηματικού κόσμου δηλώνοντας τη στήριξή τους στο έργο του Αερολιμένα.

Κατά την ομιλία του ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου ανέφερε πως «μπορείς να καταλάβεις πολλά για την οικονομία μιας χώρας από την ποιότητα του αεροδρομίου της, γεγονός που αποδεικνύεται και από τον ΔΑΑ», υπογραμμίζοντας επίσης πως χαιρετίζει την εξωστρέφεια και τις διεθνείς συνέργειες που έχει πετύχει ο Αερολιμένας. Επεσήμανε πως «η ελληνική κυβέρνηση θέλει να προχωράει σε ενέργειες με βιώσιμο πρόσημο, που όμως δεν θα μειώνουν την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας», χαρακτηρίζοντας το πρόγραμμα ROUTE 2025 ως ένα σημαντικό παράδειγμα που το καθιστά πρωτοπόρο στον κλάδο διεθνώς. Αναφορικά με την θετική πορεία του τουρισμού, δήλωσε αισιόδοξος και για την χρονιά που έρχεται, υπενθυμίζοντας πως: «Το 2010 πέρασαν από το Αεροδρόμιο των Αθηνών περίπου 16 εκατομμύρια επιβάτες, σήμερα το νούμερο αυτό έχει διπλασιαστεί. Αυτό από μόνο του φανερώνει ότι υπάρχει σχέδιο, στρατηγική και μεθοδικότητα».

Από την πλευρά του ο Ευρωπαίος Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, συνεχάρη τον ΔΑΑ, αναφέροντας ότι «η απανθρακοποίηση είναι μοχλός ανάπτυξης». Ο κ. Τζιτζικώστας, αναφέρθηκε εκτενώς στη σημασία ανάπτυξης της βιομηχανίας για τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα SAF και τα συνθετικά καύσιμα e-fuels, τα οποία παρότι σήμερα παραμένουν ακριβά δεν παύουν να είναι το μέλλον της αεροπορίας. «Το SAF σήμερα κοστίζει τρεις και τέσσερις φορές παραπάνω από τα συμβατικά καύσιμα. Η τεχνολογία όμως ωριμάζει, η παραγωγή αναμένεται να αυξηθεί και οι τιμές να πέσουν. Αυτό που οφείλουμε να κάνουμε είναι να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες συνθήκες για να υπάρξουν επενδύσεις», ανέφερα ο κ. Τζιτζικώστας. Συγκεκριμένα για τις επενδύσεις, ανακοίνωσε πως οκτώ κράτη-μέλη- μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα- αναμένεται να ενώσουν τις δυνάμεις τους προς τη δημιουργία μιας «Συμμαχίας Πρωτοπόρων» με στόχο την μόχλευση περίπου 500 εκατ. ευρώ, τα οποία θα κατευθυνθούν σε επενδύσεις για το SAF. Αναφερόμενος και εκείνος στην ανταγωνιστικότητα, αλλά και τη θέση του στην Ε.Ε. δήλωσε πως «ο ρόλος μου δεν είναι να κάνω διακηρύξεις, αλλά να διασφαλίσω ότι η μετάβαση θα γίνει πραγματικότητα με όρους που δεν θα θίγουν την ανταγωνιστικότητά μας».








