Η νομοθεσία, η οποία ψηφίστηκε ομόφωνα από τη Βουλή των Αντιπροσώπων της Γαλλίας τον Μάρτιο του 2024, πρέπει ακόμη να εγκριθεί από μια μεικτή επιτροπή το φθινόπωρο μετά την έγκριση από την Γερουσία της Γαλλίας.
.
Η γαλλίδα υπουργός Οικολογικής Μετάβασης, Agnes Pannier-Runacher, χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «σημαντικό βήμα στην καταπολέμηση των οικονομικών και περιβαλλοντικών επιπτώσεων της γρήγορης μόδας».
Το νομοσχέδιο εισάγει ένα σύστημα «οικολογικής βαθμολογίας» που θα επιβάλλει κυρώσεις σε εταιρείες με χαμηλές περιβαλλοντικές επιδόσεις. Όσες λάβουν τις χαμηλότερες βαθμολογίες θα επιβαρύνονται με φόρους έως 5 ευρώ ανά προϊόν το 2025, οι οποίοι θα αυξηθούν σε 10 ευρώ έως το 2030, με ανώτατο όριο το 50 % της αρχικής τιμής του προϊόντος.
Επιπλέον, η νομοθεσία θα απαγορεύει τη διαφήμιση της γρήγορης μόδας και θα επιβάλλει κυρώσεις στους influencers που προωθούν τέτοια προϊόντα. Οι εταιρείες θα υποχρεούνται να ενημερώνουν τους πελάτες για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των αγορών τους. Θα εισαγάγει επίσης έναν ειδικό φόρο στις συσκευασίες που εισάγονται από χώρες εκτός της ΕΕ και θα απαγορεύσει τις δωρεάν επιστροφές.
Ωστόσο, ο Jean-François Longeot, πρόεδρος της Επιτροπής Περιφερειακού Σχεδιασμού και Βιώσιμης Ανάπτυξης της Γερουσίας, υπερασπίστηκε την τροπολογία. «Οι διευκρινίσεις καθιστούν δυνατή τη στοχοθέτηση των φορέων που αγνοούν τις περιβαλλοντικές, κοινωνικές και οικονομικές πραγματικότητες, ιδίως των Shein και Temu, χωρίς να τιμωρείται ο ευρωπαϊκός τομέας της έτοιμης ένδυσης», δήλωσε.
Η Ένωση Κλωστοϋφαντουργίας της Γαλλίας χαρακτήρισε την τροπολογία «ένα πρώτο βήμα» προς μια ολοκληρωμένη ρύθμιση. Η Victoire Satto, ιδρύτρια της The Good Goods, μιας εταιρείας που βοηθά τη βιομηχανία της μόδας να γίνει πιο βιώσιμη, συμφωνεί ότι πρόκειται μόνο για ένα πρώτο βήμα, αλλά χαρακτήρισε την ψηφοφορία της Γερουσίας «ιστορική και πολύ σημαντική στιγμή».
«Φυσικά πρέπει να παραμείνουμε σε εγρήγορση και να διασφαλίσουμε ότι το κείμενο αυτό θα εφαρμοστεί και ότι όλα όσα πρέπει να ελεγχθούν θα ελεγχθούν», δήλωσε στο RFI. «Και θα πρέπει να δώσουμε προσοχή στη σημασιολογία – στο πώς η «γρήγορη μόδα» θα επηρεαστεί ή όχι από τον νόμο.
Γνωρίζουμε ότι αυτός ο νόμος δεν θα λύσει όλα τα προβλήματα. Ωστόσο, είναι ήδη μια υπέροχη πόρτα που άνοιξε», εξήγησε. «Εργάζομαι πάνω σε αυτό το θέμα για πάνω από δυόμισι χρόνια και δεν πίστευα ότι θα ήταν δυνατό να επιτευχθεί τέτοια δυναμική τόσο γρήγορα. Είναι πολύ γαλλικό να μην ξέρεις πώς να γιορτάζεις. Πρέπει λοιπόν να υιοθετήσουμε μια αισιόδοξη στάση».
Η αγορά της γρήγορης μόδας έχει αναπτυχθεί σημαντικά στη Γαλλία, με την αξία των διαφημιζόμενων προϊόντων να αυξάνεται από 2,3 δισεκατομμύρια ευρώ το 2010 σε 3,2 δισεκατομμύρια ευρώ το 2023. Σύμφωνα με την γαλλική περιβαλλοντική υπηρεσία Ademe, περίπου 48 είδη ρούχων ανά άτομο εισέρχονται στην γαλλική αγορά κάθε χρόνο, ενώ 35 είδη πετιούνται κάθε δευτερόλεπτο.
Η Pannier-Runacher χαρακτήρισε τη γρήγορη μόδα ως «τριπλή απειλή» – προωθώντας την υπερκατανάλωση, προκαλώντας οικολογική ζημιά και απειλώντας τον γαλλικό τομέα της ένδυσης. Αρκετές γαλλικές μάρκες, συμπεριλαμβανομένων των Jennyfer και NafNaf, αντιμετώπισαν σημαντικές οικονομικές δυσκολίες εν μέσω του ανταγωνισμού από εισαγωγές εξαιρετικά χαμηλών τιμών.