ESG+Stories

Κριτήρια στην στρατηγική των οργανισμών

Μικαέλλα Ράσπα, Senior Advisor, Management Consulting, KPMG Limited
Κριτήρια στην στρατηγική των οργανισμών

Τα τελευταία χρόνια παρατηρούνται αυξανόμενες απαιτήσεις από επενδυτές, καταναλωτές και γενικότερα όλο το οικοσύστημα απαιτεί από τις επιχειρήσεις να εναρμονίσουν τα λειτουργικά τους μοντέλα με τις αρχές βιωσιμότητας, ενώ ταυτόχρονα η υιοθέτηση συγκεκριμένων δράσεων και στρατηγικών ενσωμάτωσης των κριτηρίων ESG αναδεικνύονται από τα κυριότερα θέματα στην ατζέντα των διοικητικών συμβουλίων.

Η έγκαιρη υιοθέτηση και ενσωμάτωση μιας στρατηγικής ESG, η οποία θα λειτουργεί ως αναπόσπαστο κομμάτι σε όλα τα επίπεδα της επιχειρηματικής λειτουργίας, ενισχύει την ικανότητα ορθής αναγνώρισης των χρηματοοικονομικών και άλλων κινδύνων.

Ως εκ τούτου, πέραν από την επάρκεια των επιχειρήσεων να επιδείξουν ευελιξία στις μεταβαλλόμενες συνθήκες λειτουργίας των αγορών, οι επιχειρήσεις καλούνται να προσαρμοστούν σε πληθώρα νέων κανονισμών, οδηγιών, και προτύπων βιωσιμότητας, στο πλαίσιο των Ευρωπαϊκών μεταρρυθμίσεων που στοχεύουν στην πράσινη μετάβαση.

Απόψεις CEOs

Η πρόσφατη έρευνα της KPMG “2022 CEO Outlook”, βασιζόμενη στις απόψεις 1325 CEOs από 11 σημαντικές αγορές παγκοσμίως, καταδεικνύει ότι ποσοστό 45% των CEOs, συμφωνούν ότι τα θέματα ESG θα βελτιώσουν τις οικονομικές επιδόσεις των εταιρειών, ενώ αναγνωρίζουν ολοένα και περισσότερο τη σημασία της πληροφόρησης και της αυξημένης ζήτησης από τα ενδιαφερόμενα μέρη – καταναλωτές, επενδυτές, ρυθμιστικές αρχές – για διαφάνεια.

Μεταξύ άλλων η έρευνα έδειξε ότι,
⦁ 69% των CEOs παγκοσμίως σημειώνουν σημαντική αύξηση των απαιτήσεων από τα ενδιαφερόμενα μέρη για περισσότερη πληροφόρηση και διαφάνεια στα ζητήματα ESG
⦁ 72% σε παγκόσμιο επίπεδο πιστεύουν ότι θα συνεχίσει να εντείνεται ο έλεγχος των ενδιαφερόμενων μερών σε σχέση με τα ESG
⦁ 17% των CEOs παγκοσμίως αναφέρουν ότι αυξάνεται ο σκεπτικισμός των ενδιαφερόμενων μερών σε σχέση με το «greenwashing» ή «πράσινο ξέπλυμα» που είναι η προβολή παραπλανητικών πληροφοριών σχετικά με το πώς τα προϊόντα μιας εταιρείας είναι πιο φιλικά στο περιβάλλον, υγιεινά ή βιώσιμα.

Η σημαντικότητα υιοθέτησης κριτηρίων ESG

Είναι σαφές ότι, οι επιχειρήσεις που υιοθετούν κριτήρια ESG κατορθώνουν να διασφαλίσουν καλύτερα καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό, να ενισχύσουν την αξία των εργαζομένων τους και να αντλήσουν κεφάλαια.

Τέλος, η έρευνα υπογραμμίζει ότι τα ζητήματα ESG έχουν αναβαθμιστεί από συμπληρωματικά στοιχεία, σε αναπόσπαστο κομμάτι της μακροπρόθεσμης οικονομικής επιτυχίας.
Οι επιχειρήσεις καλούνται σταδιακά:

⦁ να αξιολογήσουν τις τρέχουσες πρακτικές και επιδόσεις του οργανισμού τους σχετικά με περιβαλλοντικές, κοινωνικές και διοικητικές πτυχές ώστε να αναγνωρίσουν τα πλεονεκτήματα, μειονεκτήματα, καθώς και τους τομείς που χρήζουν βελτίωση
⦁ να αρχίσουν να αντιλαμβάνονται τις προσδοκίες των ενδιαφερόμενων μερών, μέσα από τη διαδικασία ανάλυσης ουσιαστικότητας
⦁ να διαμορφώσουν μια κατάλληλη στρατηγική ESG, η οποία θα ενσωματωθεί στην υφιστάμενη επιχειρησιακή στρατηγική τους, αναπτύσσοντας μια σειρά από βραχυπρόθεσμους, μεσοπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους που συμβαδίζουν με το όραμα και τις αξίες του οργανισμού; λαμβάνοντας υπόψη τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών, καθώς και άλλων Ευρωπαϊκών στρατηγικών στόχων
⦁ να αναπτύξουν μια αποτελεσματική δομή διακυβέρνησης των θεμάτων ESG, με αναλυτικές διαδικασίες
⦁ να καθορίσουν καίριους/μετρήσιμους δείκτες απόδοσης (KPIs), ώστε να παρακολουθούν την πρόοδο προς την επίτευξη των στόχων
⦁ να αξιολογήσουν τους σχετικούς κινδύνους, εφαρμόζοντας στρατηγικές διαχείρισης για την αντιμετώπιση αρνητικών επιπτώσεων
⦁ να ενθαρρύνουν την συμμετοχή των εργαζομένων σε σχετικές πρωτοβουλίες, καλλιεργώντας κουλτούρα υπευθυνότητας και βιωσιμότητας.

Αξιοσημείωτο είναι ότι, η στρατηγική ESG πρέπει να είναι μια δυναμική διαδικασία, η οποία χρειάζεται να επανεξετάζεται και να ενημερώνεται, στη βάση των αποτελεσμάτων και των μεταβαλλόμενων προσδοκιών των ενδιαφερόμενων μερών, των συγκεκριμένων συνθηκών, και των εκάστοτε βιώσιμων επιχειρηματικών πρακτικών.

Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα εταιρειών

Η ικανότητα μιας εταιρείας να δημιουργεί θετικό περιβαλλοντικό και κοινωνικό αντίκτυπο, λειτουργεί γρήγορα ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα

Οι επιχειρήσεις έχουν αρχίσει να κατανοούν ότι τα θέματα ESG αποτελούν σημαντικό κομμάτι της καθημερινής τους λειτουργίας, καθώς επηρεάζουν την δυνατότητα τους να ανταποκρίνονται σε νέες αναπτυξιακές επενδύσεις με ελεγχόμενο ρίσκο, προσελκύοντας επενδυτές με κοινωνική ευαισθησία, έχοντας πρόσβαση σε νέες αγορές και ενισχύοντας την αντοχή τους στις ρυθμιστικές αλλαγές.

Επιπλέον, η υιοθέτηση πρακτικών ESG μπορεί να οδηγήσει σε βελτιωμένη καινοτομία, λειτουργική αποδοτικότητα και εξοικονόμηση δαπανών. Η ενσωμάτωση των αρχών ESG στις επιχειρηματικές στρατηγικές συντελεί σε ένα πιο βιώσιμο και δίκαιο παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον.

Δεδομένων των σύγχρονων προκλήσεων για την οικονομία και την κοινωνία, οι επιχειρήσεις χρειάζεται να αναδιαμορφώσουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο, δημιουργώντας ένα πλαίσιο αρχών ESG, που να ανταποκρίνεται στα μείζον θέματα όπως είναι η κλιματική αλλαγή, η απανθρακοποίηση, η διαχείριση ηθικής εφοδιαστικής αλυσίδας, η κυκλική οικονομία, θέματα διαφορετικότητας – ενσωμάτωσης – ισότητας, διακυβέρνησης, μετρήσεων και γνωστοποιήσεων ESG.

Πηγή: Φιλελεύθερος Κύπρου

ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ