ESG+Stories

Πώς η ΕΕ επιδιώκει την πάταξη των συγκρούσεων συμφερόντων στους κανόνες αξιολόγησης ESG;

Οι οργανισμοί που αξιολογούν επιχειρήσεις και επενδυτικά κεφάλαια με βάση τα ESG διαπιστευτήρια ενδέχεται να αντιμετωπίσουν πρόστιμα για σύγκρουση συμφερόντων σύμφωνα με τους νέους κανόνες της ΕΕ που αποσκοπούν στη ρύθμιση του ταχέως αναπτυσσόμενου κλάδου για πρώτη φορά.
Πώς η ΕΕ επιδιώκει την πάταξη των συγκρούσεων συμφερόντων στους κανόνες αξιολόγησης ESG;

Η πρόταση, η οποία θα ανακοινωθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή την επόμενη εβδομάδα στο πλαίσιο της πάταξης του "πράσινου ξεπλύματος", θα απαιτεί από τους οργανισμούς αξιολόγησης ESG - συμπεριλαμβανομένων εκείνων που προέρχονται από χώρες εκτός της ένωσης- να πιστοποιούνται από τη χρηματοπιστωτική ρυθμιστική αρχή της ΕΕ.

.

Οι οργανισμοί θα πρέπει να αποχωρήσουν από κάθε αντικρουόμενη δραστηριότητα, όπως η παροχή συμβουλών ή η προσφορά ασφάλισης σε επιχειρήσεις που αξιολογούν, και θα κινδυνεύουν να τους επιβληθεί πρόστιμο εάν εξακολουθούν να υφίστανται συγκρούσεις συμφερόντων - ένας κανόνας που, σύμφωνα με παρατηρητές, θα αναγκάσει ορισμένους οργανισμούς να αλλάξουν τις πρακτικές τους.

Σύμφωνα με τους Financial Times, τα πρόστιμα θα ανέρχονται έως και στο 10% του ετήσιου κύκλου εργασιών.  Οι ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές επιδιώκουν να αντιμετωπίσουν την πράσινο ξέπλυμα στον ταχέως αναπτυσσόμενο κλάδο της βιώσιμης χρηματοδότησης και να κατευθύνουν τις ιδιωτικές χρηματοοικονομικές ροές προς πραγματικά φιλικές προς το περιβάλλον δραστηριότητες.

Στο σχέδιο πρότασης της ΕΕ αναφέρεται ότι «η τρέχουσα αγορά αξιολόγησης ESG πάσχει από ελλείψεις και δεν λειτουργεί σωστά, με τις ανάγκες των επενδυτών και των αξιολογούμενων οντοτήτων όσον αφορά τις αξιολογήσεις ESG . . . να μην ικανοποιούνται». 

Το σχέδιο προειδοποιεί για τις «αποκλίσεις, την έλλειψη διαφάνειας και την απουσία κοινών κανόνων» και αναφέρει ότι στοχεύει να αποφύγει την εισαγωγή από τα κράτη μέλη δικών τους διαφορετικών μέτρων.

Ο κανονισμός θα πρέπει να συμφωνηθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη πριν τεθεί σε ισχύ, σε μια διαδικασία που είναι πιθανό να περιλαμβάνει τροποποιήσεις. Οι επενδυτές κατείχαν 2,74 δισ. δολάρια σε βιώσιμα αμοιβαία κεφάλαια παγκοσμίως στο τέλος Μαρτίου σε σύγκριση με 929,9 δισ. δολάρια τρία χρόνια νωρίτερα, σύμφωνα με τον πάροχο δεδομένων Morningstar.

Τα δεδομένα κυριαρχούν στην παροχή αξιολογήσεων, συμπεριλαμβανομένης της MSCI με έδρα τη Νέα Υόρκη και της Sustainalytics, η οποία εξαγοράστηκε από τη Morningstar το 2020. Ο κορυφαίος σύμβουλος πληρεξουσιότητας Institutional Shareholder Services διαθέτει κλάδο αξιολόγησης ESG, όπως και ο όμιλος αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας S&P Global.

Ο Διεθνής Οργανισμός Επιτροπών Κεφαλαιαγοράς κάλεσε το 2021 τις ρυθμιστικές αρχές σε όλο τον κόσμο να στρέψουν την προσοχή τους στους παρόχους δεδομένων ESG και στους περιβαλλοντικούς και κοινωνικούς ισχυρισμούς τους.

Ένας από τους πρώτους που ανταποκρίθηκε ήταν το Συμβούλιο Κεφαλαιαγοράς της Ινδίας, το οποίο πρότεινε τον Φεβρουάριο ένα ρυθμιστικό πλαίσιο που θα απαιτούσε από τους παρόχους αξιολογήσεων ESG να εγγραφούν στη ρυθμιστική αρχή. Οι πάροχοι θα πρέπει να λαμβάνουν μέτρα για την αποφυγή συγκρούσεων συμφερόντων και την προώθηση της διαφάνειας.

Η ρυθμιστική αρχή του Ηνωμένου Βασιλείου επεξεργάζεται έναν εθελοντικό κώδικα δεοντολογίας για τους παρόχους δεδομένων και αξιολογήσεων, ενώ το υπουργείο Οικονομικών του Ηνωμένου Βασιλείου διεξάγει διαβουλεύσεις σχετικά με το αν θα δώσει στη ρυθμιστική αρχή την εξουσία να επιβάλει πιο επίσημα μέτρα για τις αξιολογήσεις ESG.

«Δεν περιμένουμε μια κρίση (για να δράσουμε)», δήλωσε προηγουμένως στους Financial Times ο Sacha Sadan, επικεφαλής περιβαλλοντικών, κοινωνικών θεμάτων και ζητημάτων διακυβέρνησης στην Αρχή Χρηματοοικονομικής Συμπεριφοράς του Ηνωμένου Βασιλείου. Ο κλάδος έχει «αναπτυχθεί πολύ γρήγορα . . . αποτελεί πλέον ένα πολύ μεγάλο μέρος της επενδυτικής αλυσίδας».

Ο κανονισμός της ΕΕ θα καλύπτει όλους τους παρόχους αξιολογήσεων ESG στην Ευρώπη και εκείνους από τρίτες χώρες που παρέχουν αξιολογήσεις εντός του Ένωσης.

Όμως, τα εσωτερικά τμήματα αξιολόγησης, οι εθνικές αρχές και σε ορισμένες περιπτώσεις οι κεντρικές τράπεζες θα εξαιρούνται, ενώ οι μικροί οργανισμοί αξιολόγησης - με κύκλο εργασιών 8 εκατ. ευρώ ετησίως ή λιγότερο - θα επωφελούνται από κανόνες ελαφρύτερης προσέγγισης.

Οι οργανισμοί θα πρέπει να αποδεικνύουν ότι οι αξιολογήσεις είναι επαρκώς ανεξάρτητες από τα επιχειρηματικά τους συμφέροντα και δεν θα επιτρέπεται να προσφέρουν συμβουλευτικές, ελεγκτικές ή άλλες χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, σύμφωνα με το σχέδιο κανόνων. Η ΕΕ εκτιμά ότι 59 πάροχοι αξιολογήσεων θα εμπίπτουν στο ρυθμιστικό πεδίο εφαρμογής της.

Ο Thierry Philipponnat, επικεφαλής οικονομολόγος της ΜΚΟ Finance Watch, δήλωσε ότι ο διαχωρισμός των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων είναι «καλή διακυβέρνηση».

«Αρκετοί [οργανισμοί] παρέχουν σήμερα υπηρεσίες διαβούλευσης και αξιολογήσεις, οπότε δεν πρόκειται να τους αρέσει αυτό, αλλά ειλικρινά είναι καλή πρακτική», δήλωσε.

Ωστόσο, ο Philipponnat πρόσθεσε ότι το σχέδιο κανόνων παραλείπει να ρυθμίσει τους στόχους των παρόχων αξιολογήσεων, όπως το αν οι βαθμολογίες ESG θα πρέπει να στοχεύουν στην αξιολόγηση των οικονομικών επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στις δραστηριότητες μιας εταιρείας ή το αντίστροφο, την επίδραση των ίδιων των επιχειρήσεων στο περιβάλλον ή την κοινωνία. Και οι δύο τύποι στόχων περιλαμβάνονται επί του παρόντος στην ομπρέλα των ESG.

«Λυπάμαι πραγματικά που αυτό το κομμάτι του κανονισμού μόλις και μετά βίας αναφέρεται στην ουσία», δήλωσε.

Σύμφωνα με το σχέδιο κανόνων, η Esma θα έχει την εξουσία να καθορίζει «τεχνικά πρότυπα» σε μεταγενέστερη νομοθεσία. 

ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ