Οι διαμαρτυρίες στην Ισπανία θα εξαπλωθούν αν οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι δεν αντιμετωπίσουν τις αρνητικές επιπτώσεις του υπερτουρισμού στη ζωή των κατοίκων, δήλωσε ο Πίτερ Ντεμπρίν της UNESCO, μιλώντας στο CNBC.
.
«Μετατρέπεται σε μια πολύ ασταθή κατάσταση», δήλωσε ο ανώτερος υπεύθυνος έργου της UNESCO για τον αειφόρο τουρισμό. «Το να έρχεται η κοινωνία των πολιτών και να προσπαθεί να κάνει αλλαγές είναι πολύ σημαντικό, γιατί στο τέλος της ημέρας, αυτοί είναι εκλεγμένοι αξιωματούχοι, οπότε πρέπει να ανταποκριθούν σε αυτό που θέλουν οι κάτοικοι των πόλεών τους. Ανέφερε ως παράδειγμα την απαγόρευση των μεγάλων κρουαζιερόπλοιων στη Βενετία, το 2021. «Ο κόσμος βγήκε στους δρόμους για το θέμα αυτό», είπε. «Τα κρουαζιερόπλοια δεν περνούν πλέον από το Μεγάλο Κανάλι».
Μέτρα που λειτουργούν;
Τα κρουαζιερόπλοια ελλιμενίζονται πλέον πιο μακριά από τη Βενετία, γεγονός που βοηθά τη δομική και περιβαλλοντική ακεραιότητα της πόλης. Αλλά οι επιβάτες των πλοίων εξακολουθούν να εισρέουν κατά χιλιάδες στα στενά περάσματά της. Η Βενετία αναμένεται να προσελκύσει φέτος περίπου 540.000 επιβάτες κρουαζιερόπλοιων, μια αύξηση 9% από το 2023, σύμφωνα με την Αρχή Λιμένων Βόρειας Αδριατικής Θάλασσας.
Σε μια προσπάθεια να μειώσει τα πλήθη, η Βενετία εφάρμοσε φέτος έναν τουριστικό φόρο 5 ευρώ (5,45 δολάρια) τις ημέρες αιχμής – ένα μέτρο που, μέχρι στιγμής, δεν έχει αποδώσει, ανέφερε το Euronews.
Όπως και η Βενετία, οι κάτοικοι της Βαρκελώνης βρίσκονται αντιμέτωποι εδώ και καιρό με την παγκόσμια δημοτικότητα της γενέτειράς τους. Κάθε χρόνο, ο αριθμός των ανθρώπων που λένε ότι ο τουρισμός ωφελεί την πόλη μειώνεται, ενώ αυξάνεται ο αριθμός όσων θεωρούν ότι είναι επιζήμιος, σύμφωνα με έρευνα του 2023 στους κατοίκους της Βαρκελώνης από το Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης. Στη Βαρκελώνη … πραγματικά ξεπέρασαν το όριο», δήλωσε ο Ντεμπρίν. Αλλά «υπάρχουν λύσεις».
Τουρισμός: ποιότητα έναντι ποσότητας
Τα συμφέροντα των ντόπιων και των ταξιδιωτών πρέπει να εξισορροπηθούν εκ νέου, δήλωσε ο Ντεμπρίν Μια πόλη που αντιμετωπίζει υπερβολικά πολλούς ταξιδιώτες μπορεί να προωθήσει τον «τουρισμό ποιότητας έναντι της ποσότητας» – δηλαδή να δώσει προτεραιότητα στους ταξιδιώτες που ξοδεύουν πολλά χρήματα έναντι των τουριστών περιορισμένου βαλαντίου, είπε.
Η στρατηγική αυτή απέκτησε έδαφος κατά τη διάρκεια της πανδημίας της Covid-19, όταν οι ανησυχίες για την ασφάλεια οδήγησαν πολλούς προορισμούς σε όλο τον κόσμο να ανακοινώσουν ότι λαμβάνουν μέτρα για λιγότερους ταξιδιώτες πολυτελείας, αντί για πολλούς οικονομικούς ταξιδιώτες. Οι «ποιοτικοί » βοηθούν επίσης στη διόρθωση ενός άλλου προβλήματος: των τουριστών που συμπεριφέρονται άσχημα.
«Με τους κατοίκους, δεν είναι μόνο οι αριθμοί, αλλά και το πώς συμπεριφέρονται οι άνθρωποι», δήλωσε ο Ντεμπρίν στο CNBC. Οι Ισπανοί παραπονιούνται εδώ και χρόνια ότι, οι τουρίστες πίνουν υπερβολικά, πετούν σκουπίδια, τσακώνονται και τρέχουν ακόμη και γυμνοί στους δρόμους. Ο Ντεμπρίν δήλωσε ότι το Άμστερνταμ διερευνά πολιτικές για να αλλάξει συμπεριφορές όπως αυτές.
Εκτός από τον περιορισμό των τουριστικών λεωφορείων, των τουριστικών καταστημάτων, των νέων ξενοδοχείων και των βραχυχρόνιων μισθώσεων, η ολλανδική πρωτεύουσα ξεκίνησε το 2023 μια ταξιδιωτική εκστρατεία που λέει σε ορισμένους επισκέπτες – συγκεκριμένα σε νεαρούς, άνδρες Βρετανούς τουρίστες – να «μείνουν μακριά» αν ταξιδεύουν στην πόλη για ναρκωτικά ή πάρτι.
Εκκλήσεις για «τουριστική αποανάπτυξη»
Ομάδες πολιτών ζητούν από τους αξιωματούχους της Βαρκελώνης να εφαρμόσουν μια σειρά από πολιτικές που αποσκοπούν στην καθιέρωση της «τουριστικής αποανάπτυξης» – δηλαδή, υψηλότερους φόρους στον τουρισμό, περιορισμούς στα κρουαζιερόπλοια και περιορισμούς στις βραχυχρόνιες ενοικιάσεις κατοικιών.
Αλλά και οι ταξιδιώτες παίζουν ρόλο στον περιορισμό του μαζικού τουρισμού, δήλωσε ο Ντεμπρίν. «Πρέπει να είμαστε πιο συνειδητοποιημένοι στις ταξιδιωτικές μας αποφάσεις», είπε, προτείνοντας την έννοια των «πόλεων-καθρέφτες» ως μια μέθοδο. «Υπάρχει μια όμορφη πόλη νότια της Βαρκελώνης που ονομάζεται Ταραγόνα. Έχει πολλά από τα υπέροχα πολιτιστικά αξιοθέατα», είπε. «Παρόμοια με τη Βαρκελώνη, έχει μια όμορφη παραλία». Αλλά σε αντίθεση με τη Βαρκελώνη, είπε, «θα μπορούσε να επωφεληθεί από περισσότερο τουρισμό».